transportowy komentarz

“Nie” dla zaprezentowanej propozycji nowych BUSpasów w Łodzi. Dlaczego? [KOMENTARZ TYGODNIA]

fot. Daniel Siwak

Zapraszam na kolejną odsłonę Transportowego Komentarza Tygodnia. Myślę, że mijające dni zdecydowanie można wyróżnić serią informacji o pakiecie ułatwień dla komunikacji miejskiej w Łodzi. Przedstawili je wiceprezydent Łodzi Tomasz Piotrowski oraz przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi Bartosz Domaszewicz. To – po dopuszczeniu do instalacji sekundników na skrzyżowaniach – ciekawy rozdział w historii transportu w Łodzi. Szczególnie, że ostatnie lata nie obfitowały w spektakularne nowości. Pas przeznaczony dla autobusów w ostatnich latach funkcjonował najczęściej jako infrastruktura wspólna z tramwajami.

Tak mamy m.in. na Łagiewnickiej, Śmigłego-Rydza czy Przybyszewskiego. Stricte BUSpasy, o których myślimy jako wyznaczony na jezdni osobny pas ruchu, powstają w Łodzi średnio co pół dekady. Pomijając fakt, że powinna być to inicjatywa Zarządu Dróg i Transportu, temat takiej infrastruktury przejęli wkrótce miejscy radni: prócz Bartosza Domaszewicza (Koalicja Obywatelska), Magdalena Gałkiewicz (Zieloni), Beata Bilska (Zieloni) oraz Kamila Ścibór (Lewica). Szkoda tylko, że zaprezentowane materiały informacyjne wprowadzają mieszkańców w błąd.

Grafik płakał, jak nanosił lokalizację nowych BUSpasów w Łodzi

W minionym tygodniu więcej światła na temat nowych BUSpasów rzucili radni-inicjatorzy. Do posta na Facebooku (macie go wyżej) wstawiono grafikę podpisaną “Propozycje nowych buspasów w Łodzi”. W pierwszej chwili pomyślałem, że świetne, że ktoś wreszcie stworzył taki materiał, bo za dużo szczegół nie mieliśmy. Zacząłem analizować ten materiał i jestem mocno zaskoczony. Negatywnie. Bo albo osoba, która wykonała grafikę nie zna Łodzi, albo za bardzo nie lubi radnych. Większość pokazanych odcinków jest po prostu od czapy. Przykład pierwszy z brzegu? Proszę bardzo. Ciąg ulic Próchnika i Rewolucji 1905 roku na grafice jest ulicą Pomorską od placu Wolności do ulicy Kilińskiego.

Dalej, ulica Tuwima. Na graficie zaznaczony odcinek od alei Grohmanów do ulicy Kilińskiego oraz… ulica Kilińskiego (Tuwima – Nawrot) i Nawrot ( Kilińskiego – Sienkiewicza). Jest ulica Retkińska, ale zaznaczono aleję Bandurskiego od ulicy Krzemienieckiej do ulicy Wileńskiej i ulicę Wileńska od alei Bandurskiego do ulicy Retkińskiej. I na deser może wskazana ulica Żeromskiego. Tu to kosmos, bo zaznaczono ulicę Żeromskiego pomiędzy ulicami Mickiewicza a Struga oraz… ulice Łąkową (Mickiewicza – Kopernika) i Struga (Żeromskiego – Żeligowskiego). O co tu chodzi?! Także niestety, ale jestem na “nie” dla zaprezentowanej propozycji nowych BUSpasów w Łodzi. Za dużo pomyłek w tej graficie, żeby traktować to jako materiał wyjściowy. A może takie właśnie zmiany nas czekają?

BUSpasy w Łodzi. Kolejne komunikacyjne never ending story

Wiecie, że BUSpasy w Łodzi to przysłowiowy temat stary jak świat? Pisałem o tym ponad dekadę temu, kiedy funkcję transportowego wiceprezydenta pełnił jeszcze Radosław Stępień – były wiceminister infrastruktury czy wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego. Wówczas już analizowano wytyczenie pierwszych w mieście pasów dla autobusów z prawdziwego zdarzenia. ZDiT wytypował ulice Tuwima i Struga. Wariant mini zakładał odcinek Kilińskiego – Kościuszki (ok. 780 metrów) a wariant maxi odcinek Targowa – Żeligowskiego (ok. 2,2 kilometra). Zapowiadane wiosną 2012 roku nie weszło w życie rok później. Tłumaczeniem była “brak przełamania jakiejś bariery mentalnej urzędników ZDiT w związku z przeznaczeniem fragmentu ulicy dla autobusów”.

Także wiosną, ale roku 2020 temat BUSpasów znów wrócił. Tym razem w planowanej liczbie 5 kilometrów. Powstały one m.in. na ulicach Aleksandrowskiej, Traktorowej, Unii Lubelskiej czy Palki. Nie powstały natomiast na ulicach Uniwersyteckiej przy rondzie Solidarności czy znów na Tuwima i Struga – na krótszym odcinku pomiędzy ulicami Sienkiewicza a Piotrkowską. W tym ostatnim przypadku może i dobrze?! Także plany do realizacji już w 2025 roku będą kolejnym podejściem z kolejną listą ulic, niektórych nowych. Jestem ciekaw, jakie spostrzeżenia będą mieli mieszkańcy w czasie planowanych konsultacji oraz co ostatecznie zostanie wdrożone w życie. Dziś w ZDiT chyba już takich mentalnych barier nie ma.


PODOBAJĄ CI SIĘ PORUSZANE TEMATY?
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

KOMENTARZ & FLESZ

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY