kolej pasażerowie turystyka

Rusza kolejowy Baltic Express. Z Łodzi do Pragi lepiej przez Wrocław, niż przez Warszawę

fot. České dráhy

Największa transportowa nowość w 2025 roku. Tak o uruchomieniu od 15 grudnia 2024 roku nowych pociągów pod marką Baltic Express (BEx), latem informowały České dráhy – państwowy przewoźnik w Republice Czeskiej. Jeżeli chodzi o połączenia międzynarodowe, to rzeczywiście pewna nowość. Przede wszystkim to od razu cztery pary (osiem kursów) połączeń dziennie, które jadą bezpośrednio z pominięciem Warszawy. 635-kilemetrową trasę z Pragi do Gdyni pociągi pokonają w czasie nieco ponad 9 godzin.

Baltic Express to efekt rozmów i współpracy spółek: České dráhy i PKP Intercity. Składy pojadą z Pragi przez Kolín, Pardubice, Ústí nad Orlicí, Letohrad, Jablonné nad Orlicí i Lichkov – na terenie Czech. W Polsce przejdziemy przez stacje: Międzylesie, Bystrzyca Kłodzka, Kłodzko Miasto, Kamieniec Ząbkowicki, Strzelin, Wrocław Główny, Leszno, Poznań Główny, Gniezno, Bydgoszcz Główna, Inowrocław, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Sopot do Gdyni Głównej.

Łódź bliżej Czech, choć jeszcze nie bezpośrednio

Ktoś zapyta, co ma wspólnego Łódź z połączeniami, które ją totalnie omijają? Pewne jest to, że jeszcze nie teraz nasze miasto zyska na nowo stałe połączenia międzynarodowe. Chociaż wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak wieszczy, że otwarcie tunelu średnicowego pozwoli otworzyć temat pociągów z Łodzi za granicę. Ale wracając do dzisiejszego tematu, uruchomienie BEx na pewno ułatwi podróże do Czech. Bowiem z Łodzi do Pragi, lepiej pojechać będzie przez Wrocław, niż przez Warszawę. Naturalnie dzisiaj opisuję kwestię podróży kolejowej, bo swoją pulę połączeń pomiędzy Łodzią a Czechami, ma także autobusy Flixbus.

fot. Daniel Siwak

Do tej pory podróż pociągiem z Łodzi do Pragi wymagała przesiadki na Mazowszu – w Warszawie Centralnej/Zachodniej albo w Grodzisku Mazowieckim, na Górnym Śląsku – w Zawierciu albo w Katowicach lub w Małopolsce – w Krakowie Głównym. Każda z tych opcji oznaczała podróż wynoszącą ponad 9 i pół godziny. Dodatkowo przesiadka w stolicy sprawiała, że musieliśmy najpierw jechać w kierunku wschodnim, żeby potem pojechać na południe. Wiem, bo niejednokrotnie takimi trasami jeździłem. Jednak podróż z Łodzi z przesiadką na Baltic Express we Wrocławiu, daje bardzo dobry czas ok. 7 godzin i 45 minut!

W drodze do Czech czas oczekiwania w stolicy Dolnego Śląska będzie wynosił od 31 do 161 minut, w drodze do do Łodzi: od 18 do 156 minut. Przy czym nie ma się co zrażać tą najdłuższą opcją, bo dotyczy tylko jednej pary połączeń. Chodzi o pociągi: IC 264 odjeżdżający z Pragi o godz. 6:51 oraz IC 265 odjeżdżający z Wrocławia o godz. 17:15. Szczegóły rozkładowe znajdziecie znajdziecie w tabeli poniżej. W ogóle może kilka słów o zestawieniu. Według nieoficjalnych informacji skład na odcinku Gdynia Główna – Wrocław (i z powrotem) będzie miał 11 wagonów – jeden restauracyjny, dwa 1KL i osiem 2KL. Na dalszym odcinku, czyli Wrocław Główny – Praha hl.n. (i z powrotem) będą to już tylko 4 wagony – jeden 1KL oraz trzy 2KL.

Balitic Express: Łódź – Wrocław – Praga
NUMER POCIĄGU DO WROCŁAWIA CZAS NA
PRZESIADKĘ
NUMER POCIĄGU DO PRAGI
Łódź Widzew (0:59)
Wrocław Główny (4:16)
IC 16190 59 min IC 461 Wrocław Główny (5:15) –
Praha hl.n. (9:06)
Łódź Widzew (5:28)
Wrocław Główny (8:34)
IC 1620 41 min IC 261 Wrocław Główny (9:15) –
Praha hl.n. (13:12)
Łódź Widzew (9:28)
Wrocław Główny (12:44)
IC 1625 31 min IC 263 Wrocław Główny (13:15) –
Praha hl.n. (17:12)
Łódź Widzew (11:29)
Wrocław Główny (14:34)
IC 5620 161 min IC 265 Wrocław Główny (17:15) –
Praha hl.n. (21:10)
Balitic Express: Praga – Wrocław – Łódź
NUMER POCIĄGU DO WROCŁAWIA CZAS NA
PRZESIADKĘ
NUMER POCIĄGU DO ŁODZI
Praha hl.n. (6:51)
Wrocław Główny (10:47)
IC 264 156 min IC 6521 Wrocław Główny (13:23) –
Łódź Widzew (16:24)
Praha hl.n. (10:51)
Wrocław Główny (14:47)
IC 262 18 min IC 6125 Wrocław Główny (15:06) –
Łódź Widzew (18:32)
Praha hl.n. (14:50)
Wrocław Główny (18:47)
IC 260 35 min IC 6121 Wrocław Główny (19:22) –
Łódź Widzew (22:36)
Praha hl.n. (18:51)
Wrocław Główny (22:47)
IC 460 75 min IC 61191 Wrocław Główny (0:02) –
Łódź Widzew (3:21)
Ile za bilety na międzynarodowym odcinku Baltic Express?

W kwestii biletów na przejazd, to pewnym utrudnieniem będzie konieczność internetowego zakupu dwóch osobnych biletów w PKP Intercity. Chociaż České dráhy umożliwiają zakup biletów także na wybrane krajowe połączenia w Polsce. Za przejazd na trasie Łódź Widzew – Wrocław Główny zapłacimy w systemie PKP Intercity od 19 zł (bez promocji 62 zł) w 2. klasie oraz od 24 zł (bez promocji 81 zł) w 1. klasie. Warto pamiętać, że dostępność poszczególnych biletów promocyjnych zależy od popularności danego pociągu.

W kwestii odcinka Wrocław – Praga – Wrocław, to bilety można kupić u obydwu przewoźników. Najtańsza podróż w systemie PKP Intercity wyniesie nas od ok. 66 zł (14,90 euro) w 2. klasie oraz od ok. 87 zł (19,90 euro) w 1. klasie. Jednak są to bilety promocyjne – Super Promo International i bezzwrotne. Bilety z mozliwością zwrotu kosztują kilkaset złotych więcej! Z kolei najtańsza podróż w systemie Kolei Czeskich będzie kosztować od ok. 63 zł (387 koron) w 2. klasie oraz ok. 150 zł (877 koron) w 1. klasie. Ceny u Czechów są dynamiczne i do sprawdzenia w internecie lub w kasach. W tym przypadku za zwrot biletu zostanie potrącone odstępne w wysokości 3 euro. Bilety możecie kupić na stronach: www.ebilet.intercity.pl lub www.cd.cz.

fot. České dráhy
Posiłek w podróży między Łodzią a Pragą

Co musicie jeszcze wiedzieć o tej podróży? Wszystkie kursy Baltic Express na odcinku Wrocław Główny – Praha hl.n. (i odwrotnie) będą pozbawione wagonu restauracyjnego. PKP Intercity nie ma tylu dostępnych tego rodzaju wagonów, żeby w obiegu wysyłać je kolejne kilometry za granicę. Stąd w BEx będą dostępne jedynie na odcinku Wrocław Główny – Gdynia Główna. České dráhy również nie zestawią – przynajmniej przez najbliższe kilka miesięcy – tych składów z wagonem restauracyjnym. Powód ten sam co w PKP Intercity, czyli braki taborowe. Na odcinku krajowym (czeskim) Lichkov – Praga będzie jedynie dostępny wózek minibar.

Brak tzw. restauranta nie oznacza, że przez blisko 8 godzin nic nie zjemy. Pierwszy poranny kurs z Łodzi oraz ostatni kurs z Wrocławia to pociągi IC Karkonosze, które będą zestawiane z tradycyjnych wagonów tylko klasy 2 oraz z wagonu sypialnego (grupa do/ze stacji Szklarska Poręba Górna). Nie będzie w nich wagonu restauracyjnego. Pozostałe kursy realizowane będą elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Dart, które posiadają część barową oraz wagony klasy 1. i 2. Jeżeli potrzebujemy prowiantu, a nie zaopatrzyliśmy się przed podróżą, to na praskim dworcu znajdziemy kilka knajpek oraz dyskont Billa. Podobnie będzie na dworcu Wrocław Główny, gdzie prócz dyskontu Biedronka, są różne sieciowe knajpki.


PODOBAJĄ CI SIĘ PORUSZANE TEMATY?
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY