kolej komunikacja miejska organizacja komunikacji

Skomunikowanie przystanków w tunelu średnicowym. Którędy poprowadzić trasy MPK Łódź?

materiały PKP Polskich Linii Kolejowych

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, który gościł pod koniec października w Łodzi na Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Rozwój Kolei Dużych Prędkości w Polsce”, przekazał ważną informację. Oczywiście chodzi o budowę tunelu średnicowego, czyli jedną z największych inwestycji kolejowych w naszym kraju. Prawda jest taka, że bez względu na to czy tunel średnicowy zostanie otwarty w 2026, 2027 czy w 2028 roku, wymaga on skomunikowania z transportem publicznym na terenie Łodzi.

Chodzi naturalnie o powiązanie przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny z miejskimi autobusami i tramwajami. Pochyliłem się nad tematem, którędy poprowadzić trasy MPK Łódź po otwarciu podziemnej trasy kolejowej. Wiadomo, że jest mi trudniej, bo nie dysponuję pomocnymi danymi, które zapewne ma ZDiT. Dlatego zdaję sobie sprawę, że moje propozycje mogą być niedoskonałe lub wymagające dalszego dopracowania. Jednak, kiedy mijają kolejne lata, a w przestrzeni publicznej organizator komunikacji nie podaje żadnych propozycji. Trzeba tę kwestię jakoś rozbujać.

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
Przystanek Łódź Koziny. Do czasu węzła rozwiązania tymczasowe

Przystanek Łódź Koziny zlokalizowany jest w kwadracie ulic: Włókniarzy, Drewnowska, Kasprzaka, Gandhiego. W tej okolicy kursują aktualnie linie tramwajowe 8 i 13 oraz linie autobusowe 65A, 65B, 87A, 87B, 99, N3A i N3B. Nie ma się co oszukiwać, że największe możliwości komunikowania pociągów oraz autobusów i tramwajów MPK Łódź, pojawią się dopiero za kilka lat. Mam tutaj na myśli koncepcję przygotowaną przez Miejską Pracownię Urbanistyczną na węzeł przesiadkowy obok przystanku kolejowego. Prócz krańcówki autobusowo-tramwajowej miałyby powstać nowe przystanki tramwajowe: przy skrzyżowaniu z ulicą Drewnowską oraz autobusowe: na Kasprzaka mniej więcej w połowie odcinka od Drewnowskiej do Gandhiego. Wówczas przynajmniej tutaj wydłużona byłaby linia 7 (propozycja z wariantem na Teofilów) oraz – jeżeli by się to stało – także wydłużona linia 78.

Jednak realizacja przebudowy ul. Srebrzyńskiej wraz z węzłem przy przystanku kolejowym Łódź Koziny planowana była do tej pory na lata 2025–2026. Przy czym uważam, że jakikolwiek przetarg mógłby zostać ogłoszony w III lub IV kwartale przyszłego roku. No właśnie, ale zanim miasto wybuduje wspomniany węzeł, można tymczasowo wprowadzić pewne rozwiązania. Mam tutaj na myśli wybudowanie tymczasowych przystanków tramwajowych na alei Włókniarzy pomiędzy ulicami Drewnowską i Powstańców Wielkopolskich. Na potrzeby tego trzeba byłoby zająć lewe pasy w obu kierunkach. Bez montażu sygnalizacji świetlnej np. wzbudzonej przez pieszych, pewnie by się nie obeszło.

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
Przystanek Łódź Polesie. Ciężar obsługi spocznie na autobusach

Przystanek Łódź Polesie zlokalizowany jest na ulicy Ogrodowej – vis-à-vis Manufaktury i w pobliżu skrzyżowania z ulicą Karskiego. Gdyby spojrzeć na wszystkie budowane przystanki, to ten będzie najgorzej skomunikowany z komunikacją miejską. Po odtworzeniu jezdni i chodników wiadomo, że pojadą tędy linie 87A i 87B, które aktualnie objeżdżają plac budowy. Jednak wydaje się to dość ubogą ofertą, jak na trzeci przystanek na podziemnej linii kolejowej. Stąd propozycja rozdziału wariantów na równoległe ulice: B – Srebrzyńską (tak z tramwajem!) i A – Drewnowską. Zresztą dość odległe plany modernizacji trasy tramwajowej w ulicy Srebrzyńskiej powodują, że np. taką linią 73 dysponować na razie za bardzo nie można.

Jednak nie jest to sytuacja bez wyjścia. Do propozycji przyjąłem założenie, że będzie wola powrotu linii 78 do centrum, a linia 59 przestanie pełnić rolę komunikacji zastępczej za brak tramwajów na ulicy Kilińskiego. Linię 78 można byłoby dać ponownie z Aleksandrowa Łódzkiego w rejon Manufaktury, ale tym razem z krańcówką uliczną: Drewnowska, Karskiego, Ogrodowa (przystanek Łódź Polesie), Zachodnia, Drewnowska. Podobnie można byłoby zrobić z linią 59, dla której wymyśliłem krańcówkę uliczną Zachodnia, Ogrodowa, Karskiego, Drewnowska, Zachodnia. Naturalnie obydwie linie mogłoby podjeżdżać jednokierunkowo na plac Wolności przez ulice Ogrodową i Nowomiejską a wyjeżdżać z niego przez ulice Legionów do Zachodniej. Zaproponowałem też podjazd linii nocnych – w godzinach kursowania pociągów.

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
Przystanek Łódź Śródmieście. Kosmetyczne zmiany w komunikacji

Przystanek Łódź Śródmieście zlokalizowany jest na ulicy Zielonej – pomiędzy ulicami Wólczańską a Zachodnią i Kościuszki. To najlepiej skomunikowany przystanek kolejowy na trasie tunelu średnicowego. W tym miejscu krzyżują się trasy linii tramwajowych kursujących po ciągu Kościuszki-Zachodnia: 2, 3, 6, 7, 11 i 19 oraz trasy linii tramwajowych kursujących po ciągu Zielona-Narutowicza: 9, 12 i 13. Ta druga trasa jest na razie nieczynna na trzech odcinkach: od Kilińskiego do Kościuszki, od Kościuszki do Gdańskiej oraz od Gdańskiej do Legionów. Związane jest to nie tylko z budową tunelu średnicowego, ale także przygotowywaną przebudową torowisk w tym rejonie.

Dodatkowo kursują tutaj wszystkie linie nocne: N1A, N1B, N2, N3A, N3B, N4A, N4B, N5A, N5B, N6, N7A, N7B, N8 i N9. Od kilku lat znajduje się tutaj główny przystanek przesiadkowy dla tych autobusów. Wydaje mi się, że nie ma potrzeby tutaj jakiś szczególnych zmian. Chyba, że mówimy o tymczasowym przetrasowaniu linii 13 po jej przywróceniu – od skrzyżowania Zielonej i Zachodniej, dalej: Zachodnią. Legionów, Gdańską, Kopernika do alei Włókniarzy. Oczywiście sporo namieszać może budowa infrastruktury tunelu KDP na ulicy Gdańskiej czy przebudowa ciągu Aleksandrowska-Limanowskiego.

fot. Daniel Siwak
Propozycje zmian tras MPK Łódź

Linia 7: WIDZEW AUGUSTÓW – Rokicińska, Puszkina, Przybyszewskiego, plac Reymonta, Piotrkowska, aleja Mickiewicza, aleja Kościuszki, Zachodnia, Legionów, Cmentarna, Srebrzyńska, aleja Włókniarzy – DWORZEC ŁÓDŹ KOZINY
DWORZEC ŁÓDŹ KOZINY – aleja Włókniarzy, Srebrzyńska, Cmentarna, Legionów, Zachodnia, aleja Kościuszki, aleja Mickiewicza, Piotrkowska, plac Reymonta, Przybyszewskiego, Puszkina, Rokicińska – WIDZEW AUGUSTÓW
*trasa po budowie węzła Łódź Koziny, wybrane kursy do krańcówki Teofilów

Linia 13: DĄBROWA NIŻSZA – Niższa, al. Śmigłego-Rydza, Kopcińskiego, Narutowicza, Polskiej Organizacji Wojskowej, al. Rodziny Poznańskich, Kilińskiego, Narutowicza, Zachodnia, Legionów, Kopernika, al. Włókniarzy, Limanowskiego, Aleksandrowska – TEOFILÓW
TEOFILÓW – Aleksandrowska, Limanowskiego, al. Włókniarzy, Kopernika, Gdańska. Legionów, Zachodnia, Narutowicza, Kilińskiego, Polskiej Organizacji Wojskowej, Narutowicza, Kopcińskiego, al. Śmigłego-Rydza, Niższa – DĄBROWA NIŻSZA
*trasa po otwarciu przystanku Łódź Śródmieście i przed przebudową ulicy Zielonej

Linia 59: RADOGOSZCZ WSCHÓD – Świtezianki, al. Sikorskiego, Zgierska, Zachodnia, Drewnowska, Karskiego, Ogrodowa – DWORZEC ŁÓDŹ POLESIE
DWORZEC ŁÓDŹ POLESIE – Ogrodowa,
Zachodnia, Zgierska, al. Sikorskiego, Świtezianki – RADOGOSZCZ WSCHÓD
*trasa po otwarciu przystanku Łódź Polesie

Linia 78: ALEKSANDRÓW ŁÓDZKI (TARGOWY RYNEK) – Warszawska, Wojska Polskiego, Łódź: Aleksandrowska, Rydzowa, Rojna, Traktorowa, Aleksandrowska, Limanowskiego, Woronicza, Wielkopolska, Lutomierska, Klonowa, Kasprzaka, Drewnowska, Karskiego, Ogrodowa – DWORZEC ŁÓDŹ POLESIE
DWORZEC ŁÓDŹ POLESIE – Ogrodowa, Zachodnia, Drewnowska, Kasprzaka, Klonowa, Lutomierska, Wielkopolska
, Woronicza, Helska, Brukowa, Limanowskiego, Aleksandrowska, Traktorowa, Rojna, Rydzowa, Aleksandrowska, Wojska Polskiego, Warszawska – ALEKSANDRÓW ŁÓDZKI (TARGOWY RYNEK)
*trasa po otwarciu przystanku Łódź Polesie i Łódź Koziny

Linia 87A: ŻUBARDŹ – Żubardzka, Inowrocławska, Lutomierska, Klonowa, Kasprzaka, Drewnowska, Karskiego, Ogrodowa, Północna, Źródłowa, Pomorska, Tamka, Telefoniczna, Smutna, Doły – DOŁY SMUTNA
DOŁY SMUTNA – Smutna, Doły, Telefoniczna, Tamka, Pomorska, Źródłowa, Północna, Ogrodowa, Karskiego, Drewnowska, Kasprzaka, Klonowa, Lutomierska, Włókniarzy Żubardzka – ŻUBARDŹ
*trasa po otwarciu przystanku Łódź Polesie i Łódź Koziny

Linia 87B: ŻUBARDŹ – Żubardzka, Inowrocławska, Lutomierska, Klonowa, Kasprzaka, Srebrzyńska, Ogrodowa, Północna, Źródłowa, Pomorska, Tamka, Telefoniczna – TELEFONICZNA ZAJEZDNIA
TELEFONICZNA ZAJEZDNIA – Telefoniczna, Tamka, Pomorska, Źródłowa, Północna, Ogrodowa, Srebrzyńska, Kasprzaka, Klonowa, Lutomierska, Włókniarzy Żubardzka – ŻUBARDŹ
*trasa po otwarciu przystanku Łódź Polesie i Łódź Koziny

Linie N1A, N1B, N2, N5A, N5B: ALEKSANDRÓW ŁÓDZKI (TARGOWY RYNEK), TEOFILÓW ROJNA, RADOGOSZCZ ZACHÓD, RADOGOSZCZ WSCHÓD – […] Zachodnia, Drewnowska, Karskiego, Ogrodowa, Zachodnia, al. Kościuszki […] – JANÓW, RETKINIA, JANÓW, ANDRESPOL
JANÓW, RETKINIA, JANÓW, ANDRESPOL – al. Kościuszki, Zachodnia, Ogrodowa, Karskiego, Drewnowska, Zachodnia […] ALEKSANDRÓW ŁÓDZKI (TARGOWY RYNEK), TEOFILÓW ROJNA, RADOGOSZCZ ZACHÓD, RADOGOSZCZ WSCHÓD
*trasa po otwarciu przystanku Łódź Polesie


PODOBAJĄ CI SIĘ PORUSZANE TEMATY?
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

KOMENTARZ & FLESZ

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY