transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #grudzień 2024

fot. Daniel Siwak

To już ostatni flesz w tym roku. Wiadomo, że jeżeli mamy jego końcówkę to i sprawy transportowe nieco wtedy wyhamowują. Takiemu stanowi rzeczy sprzyja także tegoroczny kalendarz poszatkowany świętami Bożego Narodzenia oraz okresem noworocznym. Tym niemniej da się napisać kilka słów podsumowania. Grudzień to przede wszystkim wejście w życie nowego kolejowego rozkładu jazdy. W nim na przełomie 2024/2025 mamy więcej pociągów PKP Intercity do Wrocławia czy Krakowa, ŁKA jeżdżącą do Częstochowy przez Chorzew Siemkowice oraz Polregio obsługujące połączenie do Kielc.

Mieliśmy też dość dziwne posiedzenie Komisji Transportu i Ruchu Drogowego Rady Miejskiej w Łodzi, podczas którego zaprezentowano anonimowy projekt uchwały “w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Łodzi oraz opłat za postój […]“. Nie miał numeru druku więc nie ma go w Biuletynie Informacji Publicznej. Jednak zakłada wzrost opłat i podzielenie ich na te dla kierowców-mieszkańców i pozostałych kierowców. Ten temat na pewno powróci w nowym roku. Zapraszam na “Transportowy flesz miesiąca” grudnia 2024

Nowości ŁKA i PKP Intercity po 15 grudnia

Połowa grudnia każdego roku to na kolei wejście w życie nowego rocznego rozkładu jazdy. Tak też było po 15 grudnia 2024 roku. W Polsce pojęcie “roczny” oznacza nadal, że mniej więcej co kwartał wprowadzane są tzw. korekty. Jeżeli chodzi o połączenia dalekobieżne, to z Łodzi mamy ich więcej w kierunku Wrocławia (z 6 do 8 par) czy Krakowa (z 5 do 6 par). PKP Intercity przekazało, że cztery nowe pary pasażerowie zyskają w kierunku Trójmiasta. Niestety, nadal oferta połączeń do Katowic nie porywa, ale akurat tutaj winna jest przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego.

Nowości w ŁKA to przede wszystkim dwie codzienne pary połączeń z Łodzi do Częstochowy oraz weekendowy kurs do Kielc. Samorządowy przewoźnik oferuje także jedną parę połączeń o nazwie Super Sprinter w ramach kategorii ŁKA Sprinter (ŁS). Czym się wyróżnia? Pomiędzy Łodzią Fabryczną a Warszawą Wschodnią skład pokona ten dystans w 75 minut. Kluczem jest brak stacji pośrednich. Prócz bezterminowego wyłączenia z opłat autobusów dowozowych, podróżni skorzystają też z dwóch nowych linii: ŁA9 Działoszyn – Biała i ŁA10 Łaznów – Gałków Mały.

W 2025 roku 52 ulice do remontu. Lista UMŁ

W 2025 roku, aż 52 ulice w Łodzi zyskają nową nawierzchnię, chodniki, miejsca parkingowe, drogę rowerową czy drzewa. Taki jest plan Urzędu Miasta Łodzi, który ogłosił w połowie grudnia listę ulic do remontu. Najwięcej wytypowanych zostało na Bałutach (17), Polesiu (12) i Widzewie (11). – Wzięliśmy też na tapet drogi, które wymagają pilnej interwencji. Pozwoli to nam zapewnić łodzianom wygodne dojazdy do domu – wyjaśnił wiceprezydent Tomasz Piotrowski. I dodał: – Wiele przetargów będziemy ogłaszać już na początku roku, aby drogowcy weszli na ulice już na wiosnę. Ponadto część rzeczy chcemy wykonać w wakacje, aby zminimalizować utrudnienia.

Magistrat zastrzega, że każda z zaplanowanych do remontu lokalizacji będzie też wcześniej skonsultowana z mieszkańcami. Spotkania informacyjne odbywać się będą w styczniu i lutym 2025 na łódzkich osiedlach. Na liście znalazły się m.in.: Biegunowa (Krakowska – Krańcowa), Drewnowska i Lutomierska (Zachodnia – Zgierska), Wielkopolska (Turoszowska – Włókniarzy), Milionowa (Piotrkowska – Kilińskiego), Polskiej Organizacji Wojskowej (Rewolucji 1905 – Jaracza) czy Więckowskiego (Zachodnia – Zielona). Z kolei na Skrze Piastów będą budowane zjazdy rowerowe a przy Sanockiej przejazd. Z kolei na Żabiej i Pienistej mieszkańcy zyskają nowe chodniki.

Strefa Płatnego Parkowania (na razie) bez podwyżek

Magistrat przymierza się do zmian w Strefie Płatnego Parkowania w Łodzi. To kolejna – po zmianie taryfy biletowej od 1.01.2025 roku – podwyżka opłat w publicznych usługach w mieście. Skąd o tym wiemy? Projekt uchwały w tej sprawie trafił pod obrady Komisji Transportu i Ruchu Drogowego Rady Miejskiej, która miała miejsce 13 grudnia tego roku. Może projekt to za dużo powiedziane. Był to raczej roboczy materiał – jak potem wskazali m.in. radni Mateusz Walasek czy Kosma Nykiel – nie pozbawiony błędów pisarskich czy merytorycznych nieścisłości. W związku z tym prace nad tym będą kontynuowane w 2025 roku.

Warto wspomnieć co zawiera ów dokument. To przede wszystkim zmiana cennika opłat za parkowanie. Godzina parkowania miałaby wzrosnąć od 1 zł – z ulgą mieszkańca do 2 zł – dla pozostałych parkujących. W podstrefie A: z 5,00 na 6,00/6,90 zł, w podstrefie B: z 4,00 do 5,00/6,00 zł, a w podstrefie C: z 5,00 na 6,00 zł, ale tylko dla kierowców spoza Łodzi. Abonament roczny dla mieszkańca SPP czyli osoby fizycznej zameldowanej w jej obszarze, miałby wzrosnąć z 240,00 zł na 365,00 zł. Płatne parkowanie miałoby zostać wprowadzone także w okolicach ZOO, aquaparku FALA i Ogrodu Botanicznego. Chodzi tutaj o parkowanie na alei Unii (odcinek Srebrzyńska – Stadion Miejski) oraz tzw. starą Karolewską (odcinek Minerska – Konstantynowska).

Przetarg na nowe elektryki w MPK Łódź rozstrzygnięty

MPK Łódź sięgnęło po środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Mam na myśli naturalnie ostatni przetarg na zakup 36 nowych autobusów elektrycznych. Tym razem miejski przewoźnik podzielił zamówienie na 14 autobusów 12-metrowych (krótkie) i 22 autobusy 18-metrowe (przegubowe). Wszystkie trafią do zajezdni przy ulicy Limanowskiego (Zakład Eksploatacji Autobusów nr 1), która została przeznaczona do obsługi autobusów z napędem elektrycznym. Z końcem roku MPK Łódź rozstrzygnęło wspomniane postępowanie, a jako najkorzystniejszą ofertę wybrano Solarisa z kwotą 116,7 mln zł. Firma z podpoznańskiego Bolechowa pokonała Mercedesa (Daimler Buses), który wyliczył kwotę zamówienia na147,3 mln zł.

Obecnie na stanie miejskiej spółki jest 25 autobusów elektrycznych – 17 sztuk Volvo 7900 electric oraz 8 sztuk Solarisów Urbino 18 electric. Oznacza to, że nieco ponad 6 proc. to tabor napędzany innymi paliwami niż tradycyjne. W przyszłości mają pojawić się w mieście także autobusy napędzane wodorem. Na razie 13 grudnia zakończyły się wstępne konsultacje rynkowe, ale ich wyników jeszcze nie poznaliśmy. W związku z planami wprowadzenia tego napędu, zajezdnia przy ulicy Nowe Sady (Zakład Eksploatacji Autobusów nr 2) zostanie dostosowana w przyszłości do obsługi takich autobusów. Nadal w Strategii Rozwoju Miasta Łodzi 2030+ znajduje się projekt za 249 mln zł, który zakłada do 2028 roku zakup 38 autobusów wodorowych.


PODOBAJĄ CI SIĘ PORUSZANE TEMATY?
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

KOMENTARZ & FLESZ

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY