inwestycje kolej tunel średnicowy

Tunel średnicowy w Łodzi. TBM Katarzyna zalana przy wzmacnianiu kamienicy? PBDiM dementuje: to nie beton

fot. Daniel Siwak

Historia budowy głównego odcinka tunelu średnicowego w Łodzi z ostatniego półrocza jest dość krótka. 6 września 2024 roku doszło do zapadnięcia się podłogi w jednym z mieszkań na parterze na podwórku kamienicy przy alei 1 Maja 23. Dzień później runął fragment części frontowej ściany na wysokości całego czterokondygnacyjnego budynku. Na początku listopada 2024 roku tarcza TBM Katarzyna – po dwóch miesiącach przestoju – wróciła do drążenia. Jednak w czasie pracy w nocy z 9 na 10 listopada czujniki przy alei 1 Maja 21 wskazały niestabilność kamienicy. Po niecałym tygodniu znów zatrzymanie.

Teraz w kalendarzu mamy końcówkę drugiego tygodnia stycznia 2025 roku. Tarcza TBM Katarzyna nadal stoi i nie wiadomo kiedy ponownie ruszy. Dodatkowo w przestrzeni publicznej pojawiła się dość tajemnicza informacja o możliwych powodach tej sytuacji. Reporter programu “Interwencja” Artur Borzęcki przekazał w swoim materiale, że “prawdopodobnie [maszyna drążąca] została przypadkowo zabetonowana podczas wzmacniania jednej z kamienic“. Może tutaj chodzić właśnie o budynek pod wspomnianym wyżej adresem, który jest w trakcie stabilizacji. Taka informacja oznaczałaby jedno – kolejne opóźnienie inwestycji.

W środowym wydaniu Łódzkich Wiadomościach Dnia został wyemitowany materiał dotyczący m.in. sytuacji mieszkańców kamienic z 1 Maja 21 i 23. Katarzyna Pawlina z TVP Łódź zapytała rzecznika budowy o bieżącą sytuację na budowie. – Katarzyna nie została zalana betonem, ona została unieruchomiona. To jest prawda, ale to nie jest beton. To nie jest takie zatrzymanie związane z siłami, niż te naturalne, które występują w tym gruncie – powiedział Piotr Grabowski, uściślając, że chodzi o tzw. kurzawkę czyli ruchome piaski. I tutaj mam nadzieję, że nie jest to zasłona dymna dla faktycznych problemów. W ogóle gdyby ktoś zapomniał, to problemy hydrogeologiczne towarzyszyły także budowie podziemnego dworca Łódź Fabryczna.

Tradycyjnie jestem daleki od snucia teorii spiskowych. Ale przyjmijmy, że w informacji o zabetonowaniu TBM Katarzyny jest ziarnko prawdy. Przy obecnym etapie inwestycji byłaby to sytuacja bardzo fatalna. Warto pamiętać, o czym wspominał też wykonawca – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów – że po przejściu za budynek przy alei 1 Maja 21, a w stronę boiska pobliskiej podstawówki, miał się odbyć prawie miesięczny postój techniczny. W czasie niego obsługa maszyny miałaby przede wszystkim wymienić elementy na obrotowej części, dzięki którym można “wgryźć się” w grunt. Można to zrobić pod ziemią i miało już to kilkukrotnie miejsce. Jeśli jednak doszłoby do zalania elementów tarczy mieszanką betonu, to wymiana wspomnianych elementów czy ocena uszkodzeń od środka może być utrudniona. W ogóle nawet trudno gdybać czy pod koniec stycznia byłaby szansa na wznowienie prac.

Na koniec warto napisać jeszcze o jednym. Biorąc pod uwagę przedostatnie i ostatnie deklaracje przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktura co do terminów, wygląda to teraz następująco. Według deklaracji ministra Dariusza Klimczaka z maja 2024 roku miało być tak, że termin zakończenia budowy tunelu i rozpoczęcie testów oraz odbiorów, to czerwiec 2026 roku. Uruchomienie pociągów planowane natomiast było na rozkład jazdy od grudnia 2026 roku. Sytuacja nieco zmieniła się w październiku ubiegłego roku. Podczas konferencji Rozwój Kolei Dużych Prędkości w Polsce” High Speed Railway Poland 2024 padły nowe terminy. Wiceminister Piotr Malepszak wskazał, że pierwsze składy tunelem pojadą dopiero w pierwszym półroczu 2027 roku. Oznacza to kolejne pół roku opóźnienia opóźnionej i tak budowy tunelu średnicowego w Łodzi.


AKTUALIZACJA. W czwartkowe (9.01) popołudnie mieszkańcy otrzymali taką wiadomość od wykonawcy: “Według zaktualizowanego na początku stycznia harmonogramu prac informujemy, że Państwa powroty do mieszkań nie będą możliwe co najmniej do przełomu lutego i marca. Przeprowadzone w ostatnich dniach badania geotechniczne potwierdziły obecność anomalii gruntowych w obszarze 1 maja. Obecnie skupiamy się na przeciwdziałaniu skutkom tych anomalii. Ich obecność istotnie wpływa na bezpieczna pracę tarczy. Stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa konstrukcji kamienic i pracowników. Dzięki odpowiednim działaniom zahamowano i skompensowano osiadanie budynku. Trwają przygotowania do uruchomienia tarczy i dalszego drążenia. Naszym celem jest uruchomienie tarczy i wyjechanie z newralgicznego rejonu z zachowaniem bezpieczeństwa dla budynków. Wszystkie siły wykonawcy skupiają się obecnie na tym zadaniu”.

komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

  • Szkoda że wykonawca nie przygotował rzetelnej analizy gruntów na planowanym terenie robót. Szkoda że drążenie jest tak płytko. Być może można było uniknąć ludzkich tragedii, życia w hotelach, tak dużego bałaganu i opóźnienia. Łódź jest tak zaniedbanym i brzydkim miastem że tunele powinny być na ostatnim miejscu w planach.

ARCHIWUM

KOMENTARZ & FLESZ

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY