fot. Zarząd Dróg i Transportu
inwestycje komunikacja miejska ulice

Remont trasy W-Z w Łodzi. Od 1 marca utrudnienia na skrzyżowaniu “marszałków i duże zmiany linii autobusowych

Prace na odcinkach wschodnim, zachodnim i centralnym idą pełną parą. Być może na niektórych, patrząc po stanie prac, tej pary jest mniej, ale niektóre elementy nowej trasy już niekiedy widać. Dla każdego z wykonawców bądź co bądź jest to, a przynajmniej powinien być to prestiżowy kontrakt. W skali kraju wielu takich inwestycji nie było.

Patrzę sobie właśnie na “ZbiorKomowy” licznik inwestycji. Do zakończenia przebudowy trasy tramwaju W-Z pozostało już mniej niż dwieście pięćdziesiąt dni. Ktoś powie, że dużo. Ktoś powie, że mało. Tak czy inaczej czasu jest coraz mniej biorąc pod uwagę, że według urzędników termin realizacji nie zostanie w żaden sposób przekroczony.

Od 1 marca nastąpią kolejne zmiany. W ramach następnego etapu przebudowy trasy W- Z ekipy drogowców rozpoczną prace na trzech skrzyżowaniach: alei Bandurskiego i alei Mickiewicza z aleją Włókniarzy i aleją Jana Pawła II, alei Piłsudskiego z aleją Śmigłego Rydza i Kopcińskiego oraz alei Piłsudskiego z Niciarnianą.

fot. Zarząd Dróg i Transportu

Pasażerów łódzkich autobusów czekają spore zmiany w czasie tego etapu robót. Najważniejsza polega na rozdzieleniu komunikacji w ciągu przebudowanej trasy W-Z. Umowną linią podziału będzie skrzyżowanie “Marszałków”. W związku z tym niektóre linie zostaną skrócone. Po zachodniej stronie: linia 98 (z Maratońskiej), linia 98A (z Maratońskiej) oraz linia zastępcza Z10 (z Wyszyńskiego) zawracać będą na tymczasowym przejeździe przez torowisko w rejonie szpitala im. Korczaka. Po wschodniej stronie skróceniu ulegną: linia 85 (z Della) oraz linia 85A (z Janowa), które zawracać będą na tymczasowym przejeździe przez torowisko w rejonie ulicy Wydawniczej. W tym samym miejscu zawrócą dwie nowe linie zastępcze. Z8 (za linię Z10) Augustów pojedzie ulicą Rokicińską i aleją Piłsudskiego. Natomiast Z98 (za linię 98) pojedzie z krańcówki Janów aleją Hetmańską, Zakładową, Przybyszewskiego, Puszkina, rondem Inwalidów, Rokicińską i aleją Piłsudskiego. Od początku marca zostaje zawieszone kursowanie linii 98B (Maratońska – Rokicińska przez Wyszyńskiego).

Jednak to nie koniec zmian. Decyzją Zarządu Dróg i Transportu zmienią się też inne trasy. Linie 50, 52, 65, 65A i 93 w kierunku południowym (na Chojny) pojadą objazdem. Z alei Włókniarzy skręcą w aleję Bandurskiego, potem ślimakiem na wiadukt przy alei Unii, ślimakiem z Maratońskiej, znów w aleję Bandurskiego i do alei Włókniarzy. Swoją trasę zmienią linie 54 i 54A, dla których zawieszona będzie krańcówka przy Wydawniczej. Autobusy zamiast skręcić w ulicę Niciarnianą pojadą Czechosłowacką, Konstytucyjną, Narutowicza do placu Dąbrowskiego (stanowisko linii 86). Dla linii 64 zawieszona będzie z kolei krańcówka Czajkowskiego, autobusy dojadą ulicą Augustów, Służbową do dworca Łódź Widzew.

Z tego dworca zniknie natomiast linia 75, która od skrzyżowania “marszałków” pojedzie ulicą Kopcińskiego, rondem Solidarności, aleją Palki, Wojska Polskiego, Źródłową do Dworca Północnego PKS. W to miejsce zamiast do krańcówki na Wydawniczej dojadą także linie 82 i 82A. Prócz zmian w rejonie alei Hetmańskiej i Zakładowej autobusy zostaną z wycofane południowego odcinka ulicy Niciarnianej (zastąpi je linia 64). Na zmienionej trasie pojadą ulicą Przybyszewskiego, aleją Śmigłego Rydza, Kopcińskiego, rondem Solidarności, aleją Palki, Wojska Polskiego i Źródłową. Linia 86 będzie kończyła trasę na tymczasowym przystanku na ulicy Sterlinga (pomiędzy Jaracza a Rewolucji 1905 roku).

fot. Zarząd Dróg i Transportu

Niewielkim zmianom ulegną trasy linii nocnych. Linia N1 w kierunku Rojnej i Aleksandrowa pojedzie od skrzyżowania alei Piłsudskiego i Wydawniczej ulicą Wydawniczą, Tuwima, Przędzalnianą. Tam powróci na starą trasę. W przeciwnym kierunku – do Janowa i Andrespola skierowana zostanie do skrzyżowania alei Piłsudskiego i Przędzalnianą ulicą Przędzalnianą, Milionową, aleją Śmigłego Rydza, gdzie powróci na swoją trasę. Linia N2 zmieni swoją trasę jedynie w kierunku Maratońskiej.

Od skrzyżowania alei Mickiewicza z aleją Włókniarzy pojedzie aleją Włókniarzy (jezdnia wschodnia), zawróci przy ulicy Karolewskiej, ponownie aleją Włókniarzy (jezdnia zachodnia) i przy alei Bandurskiego wróci na swoją trasę. Aktualnie linie tramwajowe 4, 7, 9, 9A, 13 i 14 będą kursować bez zmian. Zamknięcie przejazdu dla pojazdów szynowych ma nastąpić pod koniec marca lub na początku kwietnia.Wówczas według nieoficjalnych informacji część linii zakończy trasę na Radiostacji, a po Kopcińskiego i alei Śmigłego Rydza mają kursować linie wahadłowe.

Nie znamy jeszcze ich częstotliwości kursów tych wszystkich linii, bo MPK Łódź jeszcze nie zamieściło nowych rozkładów jazdy. Jednak w ramach zmian tras mają pojawić się też udogodnienia dla pasażerów łódzkiej komunikacji miejskiej. – My gwarantujemy pasażerom, że poza istniejącymi przystankami pojawią przystanki dodatkowe. Mają one pomóc skomunikować wszystkie dostępne relacje, aby pasażerowie mogli się dogodnie przesiadać pomiędzy tymi liniami. Oczywiście pasażerów przepraszamy za wszystkie te utrudnienia. To już są ostatnie utrudnienia w tym roku – tłumaczyła Katarzyna Mikołajec, zastępca dyrektora ZDiT ds. Inwestycji i Remontów. Strasznie jestem ciekaw jak to będzie wyglądało w praktyce. Praktyka miejskich remontów nie zawsze pokazywała, że podróżni są najważniejsi.

fot. Zarząd Dróg i Transportu

Naturalnie zmiany dotkną także kierowców. Na początek skrzyżowanie alei Bandurskiego i Mickiewicza z aleją Włókniarzy i aleją Jana Pawła II. Niedostępny będzie przejazd dla samochodów jadących aleją Włókniarzy z północy na południe (z Bałut na Chojny). Żeby wybrać taki kierunek należy wjechać na estakadę, która znajduje się w ciągu tej ulicy. Przejazd z południa na północ (z Chojen na Bałuty) po alei Włókniarzy będzie odbywał się normalnie. Jednak kierowcy jadący z południa tą ulicą i chcący skręcić na zachód w aleję Bandurskiego, będą mogli to zrobić zawracając przy ulicy Karolewskiej. Niedostępny będzie również przejazd dla samochodów jadących aleją Mickiewicza ze wschodu na zachód (z Widzewa na Retkinię). Jeśli chcemy wybrać taki kierunek należy skręcić w aleję Włókniarzy, potem zawrócić przy ulicy Karolewskiej na drugą jezdnie alei Włókniarzy i z niej skręcić na zachód w aleję Bandurskiego. Dostępne będą wszystkie przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe.

Kolejne na trasie jest skrzyżowanie alei Piłsudskiego z aleją Śmigłego Rydza i Kopcińskiego, które nazywane jest popularnie skrzyżowaniem “marszałków”. Niedostępny będzie przejazd dla samochodów jadących aleją Piłsudskiego ze wschodu na zachód (z Widzewa na Retkinię). Żeby wybrać taki kierunek należy skręcić w prawo w aleję Śmigłego Rydza, potem skręcić z niej w ulicę Przybyszewskiego, którą przed wiaduktem kolejowym trzeba będzie skręcić w prawy, aby wjechać w ulicę Niciarnianą, którą dojedziemy ponownie do alei Piłsudskiego.

Niedostępny będzie przejazd dla samochodów jadących aleją Piłsudskiego z zachodu na wschód (z Retkini na Widzew). Jeśli chcemy wybrać taki kierunek należy skręcić w ulicę Wydawniczą, potem w prawo w Tuwima, a z tej ulicy w Przędzalniana, którą dojedziemy znów do alei Piłsudskiego. Przejazd dla samochodów z północy na południe (z Bałut na Dąbrowę) i z południa na północ (z Dąbrowy na Bałuty) zostanie utrzymany. Dostępne będą wszystkie przejścia dla pieszych oraz przejazd w ciągu drogi rowerowej po północnej stronie skrzyżowania. Przejazd rowerowy w relacji północ – południe po zachodniej stronie skrzyżowania zostanie zlikwidowany.

komentarzy

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

  • Ten fragment dotyczył linii 82 i 82A, które zostały wycofane z ulicy Niciarnianej. Uściśliłem też kwestię linii 64. Powinno być już dobrze.

  • autobusy nie są wycofane z Niciarnianej ("Prócz zmian w rejonie alei Hetmańskiej i Zakładowej autobusy zostaną wycofane z ulicy Niciarnianej. ") – jeździ tam 64

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY