Wtorek, 2 kwietnia będzie kolejną ważną datą w historii funkcjonowania systemu Łódzkiego Roweru Publicznego. W samo południe uruchomiona zostanie trzecia odsłona tego systemu. Prócz nowego operatora, zmian będzie jeszcze więcej. Nowa kolorystyka, inny typ rowerów, mniej pojazdów na mieście oraz droższy zwrot w wybranych lokalizacjach.
Powrót firmy Nextbike, która została wybrana w ekspresowym przetargu, to pokłosie zarządzania – a raczej jego braku – przez poprzedniego operatora, czyli Homeport Polska. Firma posiadająca swoje korzenie w Czechach kompletnie nie sprawdziła się na naszym łódzkim podwórku. W 2022 roku przez ponad dwa wakacyjne miesiące liczba pojazdów Łódzkiego Roweru Publicznego spadała sukcesywnie niemal do zera. Z kolei w całym sezonie 2023 łącznie dokonano nieco ponad 261,5 tys. wypożyczeń. Dla porównania: w 2022 r., pomimo braku rowerów na mieście, mieliśmy 370 tys. wypożyczeń.
Bieżący rok dla kwestii rowerów publicznych w Łodzi, będzie kluczowy. Jak podkreśla Urząd Miasta Łodzi ŁRP 3.0 pozwoli odpowiedzieć, jakby miał wyglądać w przyszłości taki system. No i czy w ogóle mieszkańcy będą jeszcze zainteresowani rowerami do wypożyczeń, które przez ostatnie lata zastąpiły hulajnogi – także na minuty. Jednak tego dowiemy się najwcześniej pod koniec roku. Tymczasem, jak skorzystać z Łódzkiego Roweru Publicznego 3.0?

REJESTRACJA. Operator systemu – firma Nextbike umożliwia rejestrację na trzy sposoby: przez stronę internetową, aplikację mobilną oraz telefonicznie przez Centrum Kontaktu ŁRP. Ja osobiście polecam ten pierwszy sposób. Można tego dokonać w kilka minut przy przysłowiowej porannej kawie. W czasie tego procesu musimy podać: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, adres e-mailowy oraz numer telefonu. Warunkiem, bez którego nie skorzystamy z rowerów, jest podpięcie karty kredytowej lub karty debetowej. To za pomocą niej, bezpośrednio z naszego konta, będą pobierane opłaty za przejazd.
WYPOŻYCZANIE ROWERU. Kiedy dokonaliśmy rejestracji w systemie i mamy już na telefonie zainstalowaną aplikację Nextbike, wreszcie możemy wypożyczyć rower ŁRP. Bez względu na to czy znajdujemy się przy jednej ze 120 stacji, czy w obszarze 30 stacji wirtualnych, potrzebna będzie nam wspomniana apka. Pokaże nam listę dostępnych jednośladów, a kliknięcie w wybrany rower spowoduje jego uwolnienie z blokady O-lock. Operator daje możliwość zaparkowania roweru w trakcie wypożyczenia, do czego służy aplikacyjna opcja “postój”. Ważne, czas trwania postoju zaliczany jest do czasu wypożyczenia systemowego jednośladu. No i trzeba pamiętać o zapięciu blokady O-lock.
ZWROT ROWERU. Obydwa się bezpłatnie w każdej ze 120 stacji ŁRP oznakowanych pionowym totemem lub za opłatą w 30 wirtualnych stacjach, gdzie są tylko stojaki U-kształtne. Bez względu na sposób, użytkownik zwraca rower poprzez zapięcie blokady O-lock znajdującej się na tylnym kole. Przy poprawnym zapięciu powinniśmy usłyszeń sygnał dźwiękowy. Zawsze dodatkowo warto sprawdzić status wypożyczenia w aplikacji Nextbike. W przypadku trudności ze zwrotem użytkownik, stojąc przy rowerze, musi od razu skontaktować się z Centrum Kontaktu ŁRP telefonicznie 42 620 00 00 i podać jego numer.

ILE KOSZTUJE WYPOŻYCZENIE? Przejazd w systemie Łódzkiego Roweru Publicznego 3.0 jest bezpłatny do 20 minut. Za kolejne 39 minut zapłacimy 4,00 zł. Druga godzina jazdy ustalona została na 6,00 zł, a każda następna rozpoczęta godzina to wydatek 10,00 zł. Magistrat przewidział też ulgę dla posiadaczy “Migawki” MPK. Wówczas bezpłatnie możemy pojechać rowerem przez 30 minut, a 4,00 zł zapłacimy już za kolejne 29 minut. Druga i każda następna godzina pozostają w tym przypadku bez zmian.
15,00 zł trzeba będzie wydać, kiedy zdecydujemy się pozostawić systemowy jednoślad na tak zwanej wirtualnej stacji. To 30 miejsc wyznaczonych w całej Łodzi, gdzie można dodatkowo oddać rower. Nie będzie tam totemu ŁRP, a jedynie stojaki U-kształtne. Trzeba wiedzieć jeszcze jedno. Jeżeli zwrócimy rower na stacji ŁRP, który wypożyczyliśmy wcześniej – ale poza stacją ŁRP, strefą centralną czy wirtualnymi stacjami, otrzymamy 5,00 zł bonusu od operatora.
Zniżki będą obowiązywały posiadaczy elektronicznej “Migawki” z zakodowanym biletem okresowym Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi, z zakodowanym Wspólnym Biletem Aglomeracyjnym oraz z zakodowanym Wspólnym Biletem Łódzko-Pabianickim. Każdy z wymienionych rodzajów biletów musi być biletem ważnym w dniu korzystania z ŁRP 3.0. Co ciekawe koszt godzinnego przejazdu systemowym rowerem wyniesie o 1,60 zł mniej niż cena wydłużonego do 60 biletu na autobus, tramwaj czy pociąg.
KRADZIEŻ, AWARIA, WYPADEK. Może się tak zdarzyć, że systemowy rower zostanie nam skradziony w trakcie użytkowania. Wówczas należy jak najszybciej powiadomić o tym pracujące całodobowo Centrum Kontaktu systemu Łódzkiego Roweru Publicznego – 42 620 00 00. Podobnie postępujemy jeśli w trakcie użytkowania nasz rower ulegnie awarii uniemożliwiającej dalsze podróżowanie. Trzeba go jednak doprowadzić do najbliższej stacji i dokonać procedury zwrotu. W razie wypadku należy spisać oświadczenie lub wezwać na miejsce zdarzenia policję. Centrum Kontaktu powinno być powiadomione o tym fakcie maksymalnie do 24 godzin od zdarzenia. To ważne szczególnie kiedy jednoślad został poważnie uszkodzony.
Pamiętajcie, że wszelkie aktualne informacje na temat funkcjonowania systemu znajdziecie na stronie www.lodzkirowerpubliczny.pl.