infrastruktura przestrzeń miejska rowery

Łódzki Rower Publiczny 3.0. Wszystko, co chcielibyście o nim wiedzieć

fot. Urząd Miasta Łodzi

Wtorek, 2 kwietnia będzie kolejną ważną datą w historii funkcjonowania systemu Łódzkiego Roweru Publicznego. W samo południe uruchomiona zostanie trzecia odsłona tego systemu. Prócz nowego operatora, zmian będzie jeszcze więcej. Nowa kolorystyka, inny typ rowerów, mniej pojazdów na mieście oraz droższy zwrot w wybranych lokalizacjach.

Powrót firmy Nextbike, która została wybrana w ekspresowym przetargu, to pokłosie zarządzania – a raczej jego braku – przez poprzedniego operatora, czyli Homeport Polska. Firma posiadająca swoje korzenie w Czechach kompletnie nie sprawdziła się na naszym łódzkim podwórku. W 2022 roku przez ponad dwa wakacyjne miesiące liczba pojazdów Łódzkiego Roweru Publicznego spadała sukcesywnie niemal do zera. Z kolei w całym sezonie 2023 łącznie dokonano nieco ponad 261,5 tys. wypożyczeń. Dla porównania: w 2022 r., pomimo braku rowerów na mieście, mieliśmy 370 tys. wypożyczeń.

Bieżący rok dla kwestii rowerów publicznych w Łodzi, będzie kluczowy. Jak podkreśla Urząd Miasta Łodzi ŁRP 3.0 pozwoli odpowiedzieć, jakby miał wyglądać w przyszłości taki system. No i czy w ogóle mieszkańcy będą jeszcze zainteresowani rowerami do wypożyczeń, które przez ostatnie lata zastąpiły hulajnogi – także na minuty. Jednak tego dowiemy się najwcześniej pod koniec roku. Tymczasem, jak skorzystać z Łódzkiego Roweru Publicznego 3.0?

fot. Urząd Miasta Łodzi

REJESTRACJA. Operator systemu – firma Nextbike umożliwia rejestrację na trzy sposoby: przez stronę internetową, aplikację mobilną oraz telefonicznie przez Centrum Kontaktu ŁRP. Ja osobiście polecam ten pierwszy sposób. Można tego dokonać w kilka minut przy przysłowiowej porannej kawie. W czasie tego procesu musimy podać: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, adres e-mailowy oraz numer telefonu. Warunkiem, bez którego nie skorzystamy z rowerów, jest podpięcie karty kredytowej lub karty debetowej. To za pomocą niej, bezpośrednio z naszego konta, będą pobierane opłaty za przejazd.

WYPOŻYCZANIE ROWERU. Kiedy dokonaliśmy rejestracji w systemie i mamy już na telefonie zainstalowaną aplikację Nextbike, wreszcie możemy wypożyczyć rower ŁRP. Bez względu na to czy znajdujemy się przy jednej ze 120 stacji, czy w obszarze 30 stacji wirtualnych, potrzebna będzie nam wspomniana apka. Pokaże nam listę dostępnych jednośladów, a kliknięcie w wybrany rower spowoduje jego uwolnienie z blokady O-lock. Operator daje możliwość zaparkowania roweru w trakcie wypożyczenia, do czego służy aplikacyjna opcja “postój”. Ważne, czas trwania postoju zaliczany jest do czasu wypożyczenia systemowego jednośladu. No i trzeba pamiętać o zapięciu blokady O-lock.

ZWROT ROWERU. Obydwa się bezpłatnie w każdej ze 120 stacji ŁRP oznakowanych pionowym totemem lub za opłatą w 30 wirtualnych stacjach, gdzie są tylko stojaki U-kształtne. Bez względu na sposób, użytkownik zwraca rower poprzez zapięcie blokady O-lock znajdującej się na tylnym kole. Przy poprawnym zapięciu powinniśmy usłyszeń sygnał dźwiękowy. Zawsze dodatkowo warto sprawdzić status wypożyczenia w aplikacji Nextbike. W przypadku trudności ze zwrotem użytkownik, stojąc przy rowerze, musi od razu skontaktować się z Centrum Kontaktu ŁRP telefonicznie 42 620 00 00 i podać jego numer.

fot. Urząd Miasta Łodzi

ILE KOSZTUJE WYPOŻYCZENIE? Przejazd w systemie Łódzkiego Roweru Publicznego 3.0 jest bezpłatny do 20 minut. Za kolejne 39 minut zapłacimy 4,00 zł. Druga godzina jazdy ustalona została na 6,00 zł, a każda następna rozpoczęta godzina to wydatek 10,00 zł. Magistrat przewidział też ulgę dla posiadaczy “Migawki” MPK. Wówczas bezpłatnie możemy pojechać rowerem przez 30 minut, a 4,00 zł zapłacimy już za kolejne 29 minut. Druga i każda następna godzina pozostają w tym przypadku bez zmian.

15,00 zł trzeba będzie wydać, kiedy zdecydujemy się pozostawić systemowy jednoślad na tak zwanej wirtualnej stacji. To 30 miejsc wyznaczonych w całej Łodzi, gdzie można dodatkowo oddać rower. Nie będzie tam totemu ŁRP, a jedynie stojaki U-kształtne. Trzeba wiedzieć jeszcze jedno. Jeżeli zwrócimy rower na stacji ŁRP, który wypożyczyliśmy wcześniej – ale poza stacją ŁRP, strefą centralną czy wirtualnymi stacjami, otrzymamy 5,00 zł bonusu od operatora.

Zniżki będą obowiązywały posiadaczy elektronicznej “Migawki” z zakodowanym biletem okresowym Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi, z zakodowanym Wspólnym Biletem Aglomeracyjnym oraz z zakodowanym Wspólnym Biletem Łódzko-Pabianickim. Każdy z wymienionych rodzajów biletów musi być biletem ważnym w dniu korzystania z ŁRP 3.0. Co ciekawe koszt godzinnego przejazdu systemowym rowerem wyniesie o 1,60 zł mniej niż cena wydłużonego do 60 biletu na autobus, tramwaj czy pociąg.

KRADZIEŻ, AWARIA, WYPADEK. Może się tak zdarzyć, że systemowy rower zostanie nam skradziony w trakcie użytkowania. Wówczas należy jak najszybciej powiadomić o tym pracujące całodobowo Centrum Kontaktu systemu Łódzkiego Roweru Publicznego – 42 620 00 00. Podobnie postępujemy jeśli w trakcie użytkowania nasz rower ulegnie awarii uniemożliwiającej dalsze podróżowanie. Trzeba go jednak doprowadzić do najbliższej stacji i dokonać procedury zwrotu. W razie wypadku należy spisać oświadczenie lub wezwać na miejsce zdarzenia policję. Centrum Kontaktu powinno być powiadomione o tym fakcie maksymalnie do 24 godzin od zdarzenia. To ważne szczególnie kiedy jednoślad został poważnie uszkodzony.

Pamiętajcie, że wszelkie aktualne informacje na temat funkcjonowania systemu znajdziecie na stronie www.lodzkirowerpubliczny.pl.

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY