transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #marzec 2024

fot. Daniel Siwak

Za nami marzec 2024 roku, co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Trzeci miesiąc nowego roku przejdzie na pewno do historii pod względem udostępnienia odcinków, które do tej pory były w wielkiej przebudowie. Mam tutaj na myśli m.in. plac Wolności oraz ulice Legionów i Wojska Polskiego. Na miesiąc przed wyborami samorządowymi 2024 mamy do czynienia z częściowym zakończeniem niektórych dużych inwestycji unijnych, których nie udało się zakończyć w “sztywnym” terminie do końca ubiegłego roku.

Na Retkini rozpoczęły się również przygotowania do budowy centralnego odcinka trasy Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Chodzi o drugi tunel średnicowy pod miastem. Na razie wykonać trzeba komorę startową “Retkinia”. Z kolei Zarząd Inwestycji Miejskich unieważnił także wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na przebudowę ważnej trasy tramwajowej. Tyle w skrócie. Zapraszam nietypowo, bo w wielkanocną niedzielę na “Transportowy flesz miesiąca” marca 2024.

Otwarcie opóźnionego placu Wolności z bonusem

Bezpłatne zwiedzanie Muzeum Kanału “Dętka”, przejazdy zabytkowym składem Konstal 5N+5ND czy spacery z przewodnikiem po okolicy. Tak 2 marca wyglądało otwarcie placu Wolności po przebudowie. Inwestycja została udostępniona z opóźnieniem, bo pierwotnym terminem miała być połowa września 2023 roku, a potem – nieprzekraczalny – 31 grudnia tego samego roku. Wydarzenie przyciągnęło w to miejsce tłumy mieszkańców i turystów, którzy oglądali efekty prawie dwuletnich prac firmy Trakcja.

Był też bonus, którym pozwoliłem sobie określić ulicę Legionów. Dwa dni później, czyli 4 marca dla transportu publicznego otwarto odcinek pomiędzy ulicami Zachodnią a Gdańską. Pojechała tam linia 15, dla której zakończyło się dojeżdżanie do rozjazdu nakładowego za ulicą Próchnika. Jednak sama ulica Legionów będzie dalej wykańczana przez firmę Balzola i przygotowywana do odbiorów końcowych. Kolejny fragment pomiędzy ulicami Gdańską i Żeligowskiego oraz ulica Cmentarna to nadal większy lub mniejszy plac budowy. Tam zakończenie prac ma nastąpić do końca maja.

Na opóźnioną ulicę Wojska Polskiego wróciły tramwaje

Podobnego tła polityczno-wyborczego, jak z placem Wolności i ulicą Legionów, trudno nie doszukiwać się w częściowym otwarciu ulicy Wojska Polskiego po przebudowie. Specjalnie podkreślam tą częściowość, ponieważ cała ulica będzie gotowa dopiero do czerwca. Jednak w tym przypadku, jakkolwiek by na to nie patrzeć, decyzja o wznowieniu ruchu wagonów MPK Łódź jest bardzo dobra. Chwalę! Mieszkańcy pozbawieni byli tramwajów przez cztery lata, bo infrastruktura torowo-sieciowa uniemożliwiała bezpiecznie prowadzenie tam ruchu.

Sobota, 16 marca była tym dniem, w którym na nowych torach pojawiły się tramwaje linii 1 oraz 6. O ile “szóstka” była tak bardzo szumnie zapowiadana przez magistrat, to los “jedynki” nie był wcale taki pewny. Pamiętajmy, że przez przeciągającą się przebudowę zajezdni Chocianowice, mamy ograniczoną liczbę tramwajów na mieście. Ostatecznie Zarząd Dróg i Transportu zawiesił linię 17 i tym sposobem część brygad zostało uwolnionych na potrzeby wspomnianej linii. To, że tramwaje pojechały w kierunku krańcówki Doły nie oznacza, że wszystkie prace zostały zakończone. Ekipy pracujące dla firmy Torpol cały czas działają przy chodnikach, jezdni czy przystankach.

Na Retkini ruszają przygotowania do budowy tunelu KDP

Wiadomo, że wzmacnianie budynku Łódzkiego Domu Kultury przy ulicy Traugutta, a potem budowa obok komory demontażowej “Fabryczna”, to nie jedyne przygotowania do budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Żeby można było ruszyć z podziemną trasą, trzeba stworzyć zaplecze techniczne oraz wybudować tzw. komorę startową. To infrastruktura podobna do tej, która znajduje się przy ulicy Drewnowskiej – pomiędzy ulicami Stolarską i Odolanowską. To się właśnie stało.

W sobotę, 23 marca ruszył pierwszy etap przygotowań do budowy komory “Retkinia”. To stąd za kilka miesięcy w kierunku ulicy Traugutta ruszy maszyna TBM, która wydrąży tunel średnicowy dla szybkich pociągów. Jak tłumaczyli przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny, będzie to największe takie urządzenie w Polsce. Całkowite zamknięta została północna jezdnia ulicy Maratońskiej na odcinku od ulicy Obywatelskiej do alei Waltera-Janke. Ruch aut w obydwu kierunkach odbywa się południową jezdnią ulicy Maratońskiej. Ciąg pieszo-rowerowy znajdujący się po północnej stronie będzie cały czas dostępny.

Unieważniony wybór Balzoli na wykonawcę ulicy Franciszkańskiej

To dość zaskakujący zwrot akcji przy ważniej inwestycji w mieście, którym magistrat nie miał już powodu się zbytnio chwalić. Inna sprawa, że stało się to zaledwie na półtora miesiąca przed wyborami samorządowymi. Chodzi o przetarg na przebudowę ulicy Franciszkańskiej i krańcówki tramwajowej Północna. Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi po ponad trzech tygodniach od ogłoszenia wykonawcy, unieważnił 27 marca wybór hiszpańskiej Balzoli i – jak czytamy w piśmie – “przystąpił do powtórzenia czynności badania i oceny ofert zmierzającej do wyboru najkorzystniejszej oferty”.

Tyle w teorii. W praktyce trudno oszacować, o ile może wydłużyć się rozpoczęcie pierwszej inwestycji pod znakiem Wielkich Konsultacji Tramwajowych. Od pierwotnego otwarcia ofert 24 stycznia, do ogłoszenia wyboru 4 marca najkorzystniejszej oferty – Balzoli, minęło 40 dni. Teraz trzeba liczyć przynajmniej miesiąc na ponowną analizę ofert oraz kolejne kilka tygodni na podpisanie umowy z nowym ponownie wybranym wykonawcą. Potem trzeba uzyskać niezbędne zezwolenia. W związku z tym maszyny budowlane na krańcówce w parku Staromiejskim mogłyby się pojawić pewnie najwcześniej w wakacje. Na ten element inwestycji jest już projekt odziedziczony po przetargu na tzw. Bulwary Północne.


PODOBAJĄ CI SIĘ PORUSZANE TEMATY?
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY