fot. Daniel Siwak
transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #maj 2020

W marcu koronawirus SARS-CoV-2 zdziesiątkował nie tylko połączenia kolejowe, ale także część kursów miejskich autobusów i tramwajów. W kwietniu udało się wreszcie położyć pierwszą warstwę bitumiczną na jezdni ulicy Wschodniej, co oznacza, że remont przyspieszył. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na „Transportowy flesz miesiąca” maja 2020.

Maj, choć z natury ciepły być powinien, to z pogodą różnie bywało – było słonecznie, wietrznie, deszczowo, a nawet spadł… śnieg. W tym warunkach nadal towarzyszył nam koronawirus SARS-CoV-2. Rząd wreszcie poluzował limity w transporcie publicznym, więcej pasażerów może pojechać autobusem czy tramwajem. Rozpoczęła się także budowa pasażu pomiędzy Legionów, Ogrodową a Gdańską, dzięki którym pieszo lub na rowerze będzie można pokonać cały ten kwartał. Do użytku ma zostać oddany na jesieni.

Elektryzujący przetarg już ogłoszony

Pod koniec stycznia okazało się, że MPK Łódź jednak otrzyma środki unijne na zakup pierwszych w mieście autobusów elektrycznych. Po małej przepychance z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego finał sprawy na szczęście był pozytywny. Dofinansowany projekt zatytułowany został: „Program niskoemisyjnego transportu miejskiego – zakup 17 autobusów elektrycznych wraz z wybudowaniem infrastruktury niezbędnej do ich obsługi”. Miejski przewoźnik chce kupić 17 elektrobusów z opcją na 6 kolejnych. Termin składania ofert w przetargu ogłoszonym na początku tego miesiąca mija 10 czerwca.

Jest też ostateczne potwierdzenie na jakich liniach pasażerowie zobaczą autobusy na prąd. Będzie to: linia 80 (Retkinia – Janów), linia 83 (Plac Mikulskiego – Cmentarz Szczecińska) oraz linia 86A/B (Dworzec Łódź Fabryczna – Retkinia Kusocińskiego). Na tych krańcówkach zostaną również zainstalowane szybkie ładowarki, pod które będą podłączane pantografy pojazdów. Zaplecze dla nowego typu taboru zlokalizowane będzie w zajezdni przy ul. Limanowskiego, gdzie w przyszłości ma powstać specjalna wiata dla elektrobusów.

W Śródmieściu będą parkingi wielopoziomowe

O parkingach wielopoziomowych w Łodzi mówiło się praktycznie od lat, zmieniały się tylko koncepcje. Urząd Miasta Łodzi wybrał w połowie maja partnera do budowy i zarządzania takimi obiektami w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Umowa na dwadzieścia dziewięć lat została podpisana z firmą Mota-Engil, która zobowiązała się w niej do zaprojektowania, budowy i eksploatacji czterech parkingów wielopoziomowych. Firma ma już doświadczenie przy takich realizacjach, przez cztery dekady będzie operatorem parkingu pod Nowym Targiem we Wrocławiu. Podobna umowa w formule PPP została zawarta również z miastem Gdańsk.

Wiemy, że cztery obiekty zostaną wybudowane w ścisłym Centrum Łodzi. Dzięki nim powstanie blisko 900 miejsc parkingowych dla samochodów. Wielkokubatorowe obiekty powstaną przy al. Kościuszki 42 (292 miejsca), ul. Wschodniej 62/64 (263 miejsca), ul. Wschodniej 67 (218 miejsc) oraz przy ul. Tuwima 12 (118 miejsc). W przyszłości system parkingów wielopoziomowych ma być rozbudowywany o kolejne obiekty. Magistrat nie informuje, czy taka infrastruktura będzie również budowana na rogatkach Łodzi, aby zachęcić kierowców do pozostawienia auta i kontynuowania podróży komunikacją miejską.

Do Manufaktury prostą drogą

Nowe przebicia kwartałów to stosunkowa nowość w przestrzeni miejskiej w Łodzi. Dawniej, dzięki takim rozwiązaniom, można było przemieszczać się między innymi pomiędzy ul. Małą a Zieloną czy Gdańską a Żeromskiego. Nadal otwartych jest wiele podwórek pomiędzy ul. Piotrkowską a równoległymi ulicami. Tym razem chodzi o ciąg pieszo-rowerowy pomiędzy ulicami Ogrodową (okolice kościoła św. Józefa), Legionów (przy Teatrze Powszechnym) a Gdańską 8. Tutaj termin zakończenia został wyznaczony na wrzesień tego roku.

Inną realizacją ma być rozbudowa Pasażu Róży, który aktualnie rozciąga się między ul. Zachodnią a ul. Piotrkowską. W ramach prac budowlanych ma powstać odnoga w kierunku placu Wolności. Zakończenie robót planowane jest na wiosnę 2021 roku. Nowe przebicie pojawi się także w innej części miasta. Dzięki niemu będziemy mogli przejść wewnątrz śródmiejskiej zabudowy – od ul. Tuwima (vis a vis placu Komuny Paryskiej) aż do ul. Moniuszki (przy Mediatece). Tutaj prace również mają zakończyć się w pierwszej połowie 2021 roku.

Obywatelska i Traktorowa – do remontu

Urząd Miasta Łodzi rozpoczął przygotowania do dwóch inwestycji w ramach Planu dla Osiedli. Przebudowa ul. Obywatelskiej obejmie kilometrowy odcinek, na którym wykonana zostanie konstrukcja drogi oraz nowa nawierzchnia. Prace rozpoczną się przed skrzyżowaniem z ul. Nowe Sady, gdzie powstanie rondo turbinowe, które umożliwi przejazd we wszystkich kierunkach i ułatwi wyjazd z ul. Nowe Sady. Na całej długości po obu stronach, powstaną nowe chodniki, oświetlenie, a po północnej stronie także droga rowerowa. Skrzyżowanie z ul. Waltera-Janke w ramach inwestycji zostanie przebudowane na rondo.

Z kolei przebudowa ulicy Traktorowej zakłada remont odcinek ulicy pomiędzy ulicami Aleksandrowską, a Rojną. W rejonie supermarketu Aldi zostanie wybudowany nowy przystanek autobusowy. W miejscu obecnych zatok autobusowych za ul. Grabieniec powstaną miejsca parkingowe oraz nowe drogi rowerowe. Przy skrzyżowaniu z ul. Łanową pojawią się nowe przystanki oraz nowe rondo, które ułatwi przejazd. Z kolei na wysokości al. ojca Wszędyrównego wybudowanie zostanie przejście dla pieszych z azylem na środku jezdni, aby zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Drogowcy rozpoczną obydwa remonty jeszcze w tym roku.

A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w maju 2020 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY