fot. Daniel Siwak
autobusy organizacja komunikacji pasażerowie

Na ulicę Łanową powrócą autobusy. To efekt przebudowy ulicy Traktorowej

Pamiętacie o wielkiej ofensywie przetargowej, o której pisałem w Transportowym fleszu miesiąca #grudnia 2020? Jednym z przetargów, który akurat Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił, było postępowanie pn. “Rozbudowa ul. Traktorowej na odcinku od ul. Rojnej do ul. Aleksandrowskiej wraz z budową ronda na skrzyżowaniu z ul. Łanową”. Roboty drogowe miały ruszyć latem 2020 roku, ale jak pokazało życie, to się nie udało. Nowy termin to początek 2022 roku, o ile nie będzie problemów z rozstrzygnięciem przetargu.

Przebudową objęty zostanie odcinek od ulicy Aleksandrowskiej do ronda Pileckiego, czyli do ulicy Rojnej. Przy okazji Łódzka Spółka Infrastrukturalna przeprowadzi równocześnie własne inwestycje wodno-kanalizacyjne, co stało się ostatnio standardem. Powód do zadowolenia powinni mieć przede wszystkim zmotoryzowani mieszkańcy tej części Teofilowa. Stan techniczny jezdni nie jest najlepszy. Jednak dzięki planowanej inwestycji skorzystają piesi, rowerzyści a także…

No właśnie, chciałbym skoncentrować się tym razem tylko na osobach korzystających z transportu publicznego. Mogą to być jednocześnie mieszkańcay osiedla im. Reymonta, którzy nie posiadają własnych czterech kółek. Albo posiadają samochód, ale świadomie wybierają korzystanie z komunikacji miejskiej. Tak jak możecie przeczytać w tytule, szykuje się wielki powrót autobusów na ulice Łanową i Bielicową po dekadach nieobecności. Jak to będzie wyglądało w szczegółach?

fot. Daniel Siwak

Starsi mieszkańcy pewnie przypominają sobie autobusy kursujące w tym rejonie. W lutym 1967 roku powstała linia pospieszna B, łącząca plac Wolności ze skrzyżowaniem z ulicą Traktorową. W kolejnych latach “betka” dojeżdżała także do nieistniejącej już krańcówki Rojna Wici. Autobusy kursowały wówczas skręcając z ulicy Aleksandrowskiej w ulicę Kwiatową (teraz Bielicowa) i dalej w ulicę Łanową do Traktorowej. Linię tę można porównać do skróconego wariantu obecnej linii 96 (powstała w połowie lat dziewięćdziesiątych ze zlikwidowanej linii B).

Latem 1971 roku została uruchomiona kolejna pospieszna linia autobusowa – tym razem oznaczona literą H. Po drodze z krańcówki przy ulicy Kaczeńcowej na Radiostację, a w kolejnych latach do Niciarnianej i placu Dąbrowskiego, “H” również wjeżdżała w ulice Łanową i Bielicową i dalej do Aleksandrowskiej. Koniec autobusów w tej części Teofilowa nastąpił w roku 1983, kiedy to linię B skierowano prosto Aleksandrowską, a linię H ostatecznie zlikwidowano. Aktualnie wszystkie autobusy kursują aż do skrzyżowania z ulicą Traktorową.

Wielki powrót po czterdziestu latach?

Tak jak wspomniałem w tytule, powrót autobusów po blisko czterech dekadach to efekt przebudowy ulicy Traktorowej. Po wybudowaniu w przyszłym roku ronda na skrzyżowaniu z ulicą Łanową powstanie tam całkowicie nowy przystanek, który praktycznie zwiastuje ten fakt. Powstanie on na przeciwko przychodni lekarskiej i zostanie wyposażony w nową wiatę przystankową, dwie wolnostojące ławki oraz kosz na śmieci. Bieżący rozkład jazdy będzie wyświetlany na tablicy systemu informacji pasażerskiej, co zaczyna być standardem na miejskich inwestycjach. Jedno z takich urządzeń zostanie zamontowane na przystanku Próchnika – Piotrkowska.

fot. Daniel Siwak

Wszystko na to wskazuje, że ulicami Łanową i Bielicową pojedzie dzienna linia 81 (Cmentarz Szczecińska – Sikawa Centrum Handlowe). Linia ta ma charakter międzyosiedlowy, czyli nie przejeżdża przez Śródmieście co jest pewnym minusem. Pojawią się tutaj również nocne linie N1A (Janów – Aleksandrów Łódzki) i N1B (Janów – Teofilów Rojna), które kursują głównymi ciągami w centrum. Ułatwi to na pewno poranne dojazdy do pracy czy weekendowe powroty ze spotkań towarzyskich. Przez chwilę zastanawiałem się nawet, czy nie lepiej byłoby wytrasować tędy linii 96 – nawet z wariatami A (przez Aleksandrowską) i B (przez Łanową).

Ale wówczas każdy z nich musiałby pojawiać się na przystankach w przynajmniej co 10 minut – w godzinach szczytu. Nowymi przystankami, które najprawdopodobniej powstaną wraz z przetrasowaniem będą: Bielicowa – Aleksandrowska, Łanowa – Bielicowa oraz Łanowa – Czarnockiego. Przy czym nie są to lokalizacje ostatecznie zatwierdzone, ponieważ ich budowa nie jest powiązana z przebudową ulicy Traktorowej. Planowane zmiany wymuszą także zmianę organizacji ruchu, w tym weryfikację pod kątem przestrzeni do parkowania dla samochodów. Podobnie było na pobliskim Żubardziu, gdzie kilka miejsc parkingowych musiało zniknąć pod strefę przystankową.

Mieszkańcy bliżej komunikacji

Jak opisuje Zarząd Dróg i Transportu (we wniosku do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych) inwestycja ma także przybliżyć kolejnym mieszkańcom komunikację miejską. Do tej pory osoby zamieszkujące północą część ulicy Łanowej musiały przejść nawet pół kilometra – do ulicy Traktorowej (rejon ronda Pileckiego) lub do ulicy Aleksandrowskiej (przy ulicach Traktorowej i Bielicowej). W tych lokalizacjach znajduje się bowiem cała gama linii tramwajowych – 2, 8, 13, 16 oraz autobusowych – 76, 78, 81, 83, 89, 96, N1A, N1B, N3A i N3B. Naturalnie możliwości przesiadkowe inaczej będą wyglądały w przypadku linii 81, a inne w przypadku linii 96, N1A i N1B.

Ktoś powie, że przecież prawie przez cztery dekady obeszło się jakoś bez autobusów. Tylko pytanie czy pasażer zawsze musi spacerować w drodze do infrastruktury przystankowej? Odpowiem – nie zawsze, a im bliżej ma przystanki, tym chętniej z nich może korzystać. Zresztą przeprowadzona w 2017 roku reforma “Łódź Łączy” zakładała wpuszczenie transportu zbiorowego w głąb osiedli, żeby poprawić dostępność komunikacji dla mieszkańców. Niestety do dnia dzisiejszego są takie miejsca gdzie miały docierać autobusy i nadal nie docierają. Ale o tym już innym razem.

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail