organizacja komunikacji parkowanie turystyka

W marcu wielkie otwarcie Orientarium w łódzkim ZOO. Czym tam dojedziemy? Na pewno nie tramwajem

fot. Daniel Siwak

W poprzednim tygodniu Urząd Miasta Łodzi przedstawił koncepcję obsługi komunikacyjnej rejonu Ogrodu Botanicznego, Ogrodu Zoologicznego oraz nowo powstałego Orientarium. Wszystkie te miejsca znajdują się na obszarze największego miejskiego zieleńca – Parku im. Piłsudskiego, zwanego także Parkiem na Zdrowiu. Nota bene nieczynna już dzisiaj krańcówka tramwajowa nosi właśnie nazwę Zdrowie.

Choć magistrat (jeszcze) nie podał oficjalnej daty otwarcia nowej, egzotycznej atrakcji naszego miasta. Małego rąbka uchyliła Gazeta Wyborcza Łódź w artykule “W marcu wyczekane otwarcie Orientarium. Do Łodzi zjadą tłumy“. Jest więc co najmniej miesiąc na dogranie wszelkich kwestii z parkowaniem wokół terenów zielonych w rejonie ZOO oraz wypracowanie ostatecznego kształtu obsługi komunikacyjnej.

Czym więc dojedziemy do Orientarium w Ogrodzie Zoologicznym w Łodzi wartego 262 mln złotych? Na pewno nie tramwajem. Od marca 2019 roku zniknęły linie 43A i 43B, a od kwietnia 2021 roku po ulicach Legionów i Konstantynowskiej nie jeżdżą tramwaje linii 9. Cały ciężar oparty będzie na autobusach linii 43A, 43B, 72A, 72B, 76, 80A, 80B, 83, 97A, 97B, 6MUK czy Z13. Niektóre dojadą bezpośrednio pod ZOO, inne tylko w jego okolice.

fot. Daniel Siwak

Z parkingu pod Sport Areny kursować będzie także nowa linia autobusowa. Linia specjalna oznaczona jako ZOO poza tym, że będzie bezpłatna, będzie też linią okólną jednokierunkową. Z parkingu przy Atlas i Sport Arenie trasa została wyznaczona przez aleję Bandurskiego, Krzemieniecką, Konstantynowską, aleję Unii Lubelskiej i ponownie na wspomniany parking. Zarząd Dróg i Transportu przystanki końcowe nazwał jako Sport Arena P&R oraz ZOO Orientarium. Częstotliwość linii przez cały tydzień będzie zróżnicowana – w godz. 9:00 -15:00 – co kwadrans, w godz. 15:00 – 19:00 – co 20 minut.

Dwanaście linii zastąpi niekursujące tramwaje

Jeśli nie darmową linią specjalną, to czym? W kwartale ulic Konstantynowska, aleja Unii, aleja Bandurskiego i Krzemieniecka kursować ma aż 12 linii autobusowych. Wspomniałem o nich w trzecim akapicie tekstu. Ich liczba jest imponująca, ale część – jak 43A, 43B, 97A i 97B – przy dworcu Łódź Kaliska dopiero zaczyna swoją trasę. Wiemy, że w rejon Aquaparku FALA wróci linia 80 w wariantach A i B. W weekendy wydłużona zostanie także zastępcza linia Z13. Zamiast kończyć na ul. Legionów dojedzie do przystanku Krakowska – Konstantynowska. Z niektórych rejonów miasta można dojechać do Łodzi Kaliskiej także pociągiem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej lub Polregio. Potem wystarczy przesiadka na linię ZOO, 80A i 80B lub spacer alejami parkowymi.

Przy okazji planowanych zmian trudno nie zadać pytania, skąd weźmiemy potrzebne brygady? Nowa linia, nawet bezpłatna oraz dzielenie innej wymaga pozyskania z innych połączeń autobusów wraz z kierowcami. A jak wiadomo nie mamy idealnej sytuacji kadrowej jeżeli chodzi o prowadzących. Poza tym w związku ze zwiększającą się absencją pracowników z powodu COVID-19, na początku lutego poszatkowaliśmy nieco rozkład 14 linii autobusowych, a jedną nawet zlikwidowaliśmy. Nie wiadomo czy sytuacja szybko się unormuje. Swoją drogą, czemu (oprócz ewidentnego skojarzenia) nie jest to linia 67, 98 czy nawet 200? Mamy wolną numerację, a fundujemy sobie takie twory. Już nie wspomnę o trzech wariantach “osiemdziesiątki” oraz o weekendowym pomyśle na Z13.

fot. Daniel Siwak

Jak zaznaczył magistrat, sytuacja poprawi się jeszcze bardziej w okresie wakacyjnym. Wówczas na ulice miasta wyjadą Łódzkie Linie Turystyczne. Autobusowa linia 100 obsługiwana zabytkowymi autobusami, będzie dodatkową atrakcją dla odwiedzających łódzkie Orientarium. W 2021 roku linia ta kursowała przez pierwsze dwa weekendy z alei Kościuszki przy alei Mickiewicza, a potem z Parku im. Sienkiewicza na Retkinię. W czasie dni otwartych setką można było dojechać na skróconej trasie do Zajezdni Muzealnej Brus przy ul. Konstantynowskiej 115.

Z bezpośrednim parkowaniem będzie problem…

Skoro pojawi się nowa krańcówka Sport Arena P&R nie trudno zgadnąć, że Urząd Miasta Łodzi stawia przede wszystkim na zmotoryzowanych odwiedzających. Wiemy, że dotychczasowy parking wzdłuż zachodniego ogrodzenia nie będzie dostępny dla odwiedzających ZOO. 130 miejsc przeznaczono bowiem dla potencjalnych gości części konferencyjnej, która będzie działać w Orientarium. Najbliżej nowej atrakcji będzie parking przy Ogrodzie Botanicznym. Jednak ten, w pogodne weekendy, jest zapełniony do tego stopnia, że niektórzy parkują także na przylegającym do parkingu trawniku. Artykuł poświęcony temu problemowi również pojawił się w łódzkiej Gazecie Wyborczej.

Kolejne, już oddalone ok. 800 metrów są parkingi po północnej i południowej stronie alei Unii (w rejonie skrzyżowania z Konstantynowską). Pewnym rozwiązaniem problemu z parkowaniem po otwarciu Orientarium miało być rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania. Parkomaty miały stanąć na “starej” ul. Krakowskiej (od ul. Minerskiej do ul. Konstantynowskiej) oraz na al. Unii Lubelskiej (od ul. Konstantynowskiej do al. Bandurskiego). Jesienią 2021 roku większość w Radzie Miejskiej zagłosowała za tym. Miesiąc po przyjęciu dokumentu Wojewoda łódzki unieważnił przyjętą uchwałę, a miasto się od tej decyzji nie odwołało. Najnowszy pomysł to wydzierżawienie terenu na skrzyżowaniu ul. Minerskiej i “starej” ul. Krakowskiej, gdzie ZOO przygotowywać miałoby 60 miejsc parkingowych.

…może więc lepiej dojechać komunikacją miejską?

Szacunki są takie, że w pobliżu Orientarium ma być około 1300 miejsc parkingowych (m.in. 500 przy Sport Arenie, w tym dla autokarów turystycznych). Jednak nie możemy zapominać, że są to miejsca, które wykorzystają także osoby odwiedzające sam park czy Strefę Wypoczynku, Rekreacji i Animacji. Nie jest więc możliwe, aby każdy zmotoryzowany łatwo znalazł wolne miejsce. Chyba, że tak jak pod Ogrodem Botanicznym, nie całkiem leganie na trawniku. Szkoda jednak rozjeżdżać zieleń. Dlatego myślę, że wybierając się w ten rejon po prostu warto rozważyć dojazd komunikacją miejską. Autobusy może nie zastąpią pojemnych tramwajów, ale na pewno dzięki temu okolica jeszcze bardziej się nie zakorkuje. Godziny odjazdów i trasy (po ich opublikowaniu) znajdziecie w informatorze o rozkładach jazdy MPK Łódź.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY