autobusy pasażerowie tramwaje

MPK Łódź w markecie taborowym 2024. Będą nowe autobusy i tramwaje. Kiedy zaczną wozić pasażerów?

fot. Daniel Siwak

Według danych MPK Łódź, w dwóch zajezdniach tramwajowych stacjonuje aktualnie 409 pojazdów (stan na 21 marca 2024 roku) a w dwóch zajezdniach autobusowych garażują 424 pojazdy (stan na 31 stycznia 2024 roku). Najlepiej wypadamy pod względem autobusów, bo wszystkie są już niskopodłogowe. Co więcej prawie połowa z nich została wyprodukowana w ciągu ostatnich pięciu lat. Gorzej z tramwajami, bo nadal blisko 65 proc. (spadek o 10 proc.) to kilkudziesięcioletnie wagony z wysoką podłogą, poddane modernizacji, ale bez klimatyzacji. Niskopodłogowe – nowe i używane – to nieco ponad 35 proc. całego łódzkiego taboru.

Muszę przyznać, że dawno nie zaglądałem do taborowego koszyka zakupowego MPK Łódź. Ostatni raz było to w 2021 roku. Od tego czasu MPK Łódź rozpoczęło przygodę z autobusami elektrycznymi. Od wiosny 2022 roku po mieście kursuje 17 elektrobusów z serii Volvo 7900 Electric o długości 12 metrów. Rok później, także wiosną, rozpoczął się długoterminowy wynajem 52 przegubowych Mercedesów Conecto G. Z kolei na początku 2024 roku pasażerowie mogli sprawdzić, jak wygląda podróż przegubowymi Solarisami Urbino 18 Electric.

Fot. Lodz.pl

Z tramwajami mieliśmy przez ten czas tylko dwie premiery i obydwie w ubiegłym roku. Z początkiem marca do jazdy z pasażerami wprowadzane zostały pierwsze wagony Moderus Gamma LF 06 AC z poznańskiego Modertransu. W sumie mamy ich 30. Są niskopodłogowe w prawie 80 procentach i mają skrętne wózki, co ma zapobiegać nadmiernemu zużywaniu się szyn na zakrętach. Natomiast przed zakończeniem 2023 roku poznaliśmy pierwszy dwukierunkowy, używany wagon GT6M-ZR. Sprowadzone z Jeny pojazdy mają uzupełnić przede wszystkim ilostan pojazdów z dwiema kabinami.

Autobusy dla MPK Łódź. Solaris i Mercedes w grze o kontrakt

Najnowsze zamówienie naszego miasta to 63 nowe i niskopodłogowe autobusy – 15 wozów krótkich, 12-metrowych i 48 wozów przegubowych, 18-metrowych. Mają być rozdysponowane na dwie zajezdnie – nr 1 przy ulicy Limanowskiego oraz nr 2 przy ulicy Nowe Sady. Jeden krótki trafi też do Ośrodka Szkolenia Kierowców MPK. Wiadomo, że po tej dostawie wycofane zostaną najstarsze autobusy, czyli przede wszystkim Solarisy Urbino 18 z 2008 roku. Aktualnie z 62 pozostało ich 50 sztuk. Przetarg ruszył w połowie stycznia tego roku, ale na razie otwarto oferty. Wiemy, że w grze o kontrakt są Solaris (Urbino 12 mild hybrid i Urbino 18 mild hybrid) i Mercedes (Citaro i Citaro G). Zaproponowali odpowiednio: 263,6 mln zł i 292,6 mln zł za dostawę i serwis przez dziesięć lat.

fot. Daniel Siwak

W kwestii wyposażenia to generalnie powtórka ze specyfikacji poprzednich autobusów. Wnętrze będzie ogrzewane zimą i klimatyzowane latem. Na wprost drugich drzwi – bez względu na typ pojazdu – znajdzie się przestrzeń dla pasażerów z niepełnosprawnością podróżujących na wózku, rodziców z wózkami dziecięcymi lub osób podróżnych z rowerami. Do środka można dostać się dzięki rozkładanej rampie. W tym miejscu autobusu będzie zakupić bilety w automacie do ich sprzedaży. Mniejsza przestrzeń została zaplanowana także na wprost trzecich drzwi. Rower trzeba będzie przypiąć do specjalnego uchwytu. Elektroniczne tablice zewnętrzne przednie, boczne i tylne będą świeciły didami w kolorze białym. Informacje na wyświetlaczach w tym kolorze są lepiej widoczne dla osób z niepełnosprawnością wzroku.

Nowe tramwaje w Łodzi. Na razie na horyzoncie opcja z opcją

Natomiast całkiem niedawno, bo w poprzednim tygodniu kwietnia dowiedzieliśmy się o planach dotyczących nowych tramwajów, które mają zasilić park taborowy MPK Łódź. Do tematu wprowadziła sama gospodyni miasta. – Po oddaniu do użytku nowych, przede wszystkim torowisk, kolejne przed nami. Remonty są w trakcie bądź się kończą. Wszystkie zaplanowaliśmy, że zakończą się w 2027 roku. Przede wszystkim tego czego potrzebujemy, to tramwajów nowoczesnych, wygodnych i dostosowanych do strefy klimatycznej, czyli z klimatyzacją – powiedziała prezydent Hanna Zdanowska.

Z przedstawionych deklaracji wynika, że maksymalnie do drugiej połowy kwietnia ogłoszony zostanie przetarg na zakup do 30 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. Niestety, przetarg zostanie podzielony na zamówienie podstawowe, które obejmie 15 pojazdów, a kolejne 15 będzie zamówienie w ramach tzw. prawa opcji. Zakup miałby zostać sfinansowany w ramach konkursu z pulą 200 mln euro, który ogłosić ma Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeżeli dofinansowanie sięgnie ponad 80 proc. to jest szansa na całą trzydziestkę. Póki co CUPT poinformował o zbliżającym się naborze wniosków na inwestycje w zakresie pozamiejskiego zeroemisyjnego transportu zbiorowego.

fot. Daniel Siwak

Nowe tramwaje, jeżeli przetarg, produkcja i dostawy przebiegną bez problemów, wyjadą na łódzkie ulice do końca 2026 roku. Wówczas – zakładając, że opcja zostanie wykorzystana – mielibyśmy 157 niskopodłogowych wagonów. Natomiast w puli niskopodłogowych i częściowo niskopodłogowych pojazdów, było by to 175 tramwajów. Gdyby przyjąć, że w momencie ich wprowadzenia do ruchu miejski przewoźnik miałby 400 pojazdów (czyli o 9 mniej niż w marcu tego roku), to nieco ponad 43 proc. stanowiłyby wagony z całą lub częściowo niską podłogą (nowe i używane).

Myślę, że niedługo będziemy już mówić, na których liniach pojazdy wysokopodłogowe będą jeszcze występować. Także powoli dążymy do tego, żeby dla pasażera był to tabor niskopodłogowy – wyjaśnił prezes MPK Zbigniew Papierski. Żebyśmy mogli pochwalić się połową tego typu taboru za te dwa lata, to powinniśmy pozyskać w tym okresie kolejnych 30 nowych wagonów.

Zaznaczyłem, że powinny być to pojazdy prosto z fabryki, bo uzupełnianie parku taborowego o pojazdy używane bez klimatyzacji i z małymi oknami powinno być tylko ostatecznością. Co ciekawe, i to mogło umknąć, prezydent Hanna Zdanowska wspomniała także o ewentualnym zakupie kolejnych 25 tramwajów z unijnego programu FENIkS (Program operacyjny Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko).


PODOBAJĄ CI SIĘ PORUSZANE TEMATY?
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY