bilety i taryfy kolej komunikacja miejska

Honorowanie biletów łódzkiej komunikacji miejskiej w PKP Intercity. Jest, czy go nie ma?

fot. Daniel Siwak

Pasażerowie w Łodzi są w bardzo komfortowej sytuacji. Sytuacji, której mogą na pewno pozazdrościć podróżni z innych miast, także tych wojewódzkich. Mam tutaj na myśli kolejowo-komunikacyjne honorowanie biletów. Kolejny rok nie trzeba martwić się o właściwy bilet przy podróżach tramwajami i autobusami MPK Łódź oraz pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Polregio. Bilety czasowe i okresowe (łódzkie) i bilety strefowe i okresowe (kolejowe) umożliwiają przejazd wszystkimi środkami transportu w granicach miasta Łodzi.

Z perspektywy pasażera to szalenie dobre udogodnienie. Łącząc przejazdy komunikacją miejską i pociągami można docierać w rejony naszego miasta, w których bardziej dominuje kolej. Poza tym możliwość przejazdu pociągami dwóch regionalnych przewoźników na bilecie czasowym czy “Migawce”, zdecydowanie powiększa siatkę połączeń. Pamiętam jak Łódzka Kolej Aglomeracyjna chwaliła się, że w ciągu pierwszego roku wzrosła liczba pasażerów na poszczególnych stacjach i przystankach kolejowych. W niektórych przypadkach nawet ponad 150 proc. Zresztą to nie tylko suche słowa czy statystyki. Zainteresowanie podróżnych było widoczne.

We wtorek, 1 marca na profilach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na Facebooku i Twitterze pojawiła się pewna grafika. Przedstawiała, jak sama nazwa wskazuje, obszary honorowania biletów ŁKA i PKP Intercity w aglomeracji łódzkiej. Samorządowemu przewoźnikowi dobrze wychodzi współpraca z państwowym przewoźnikiem, czego efekt mogą odczuć sami pasażerowie. Wzajemne honorowanie biletów ŁKA i PKP Intercity obowiązuje do końca 2022 roku (w obu kierunkach) na odcinkach: Łódź Fabryczna – Koluszki, Łódź Widzew – Ozorków, Łódź Widzew – Pabianice, Łódź Widzew – Łódź Kaliska oraz Zgierz – Pabianice. Ale zwróciłem uwagę na coś zupełnie innego.

fot. Łódzka Kolej Aglomeracyjna

We wspomnianej grafice zainteresował mnie jednak obszar zaznaczony na żółto. To stacje i przystanki kolejowe w granicach administracyjnych Łodzi, czyli objęte wzajemnym honorowaniem. W opisie tego obszaru mamy przypisane następujące wyjaśnienie: Masz bilet MPK – jedziesz ŁKA i PKP IC. W teorii dawałoby to możliwość przejazdu na takim samym bilecie jak w tramwaju czy autobusie, np. w pociągu IC Dąbrowska (nr 16103 i 61102) na odcinku Łódź Chojny – Łódź Widzew czy IC Witkacy (nr 3531 i 5330) na odcinku Łódź Warszawska – Łódź Widzew.

W praktyce wskazywałoby to, że państwowy przewoźnik podpisał umowę z Zarządem Dróg i Transportem w Łodzi (organizator publicznego transportu zbiorowego) dotyczącą wzajemnego honorowania biletów Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi. Tylko nic o takich planach w przestrzeni nie było słychać, a przecież ewentualne rozszerzenie na przejazdy pociągami PKP Intercity byłoby ewolucyjne nie tylko na skalę lokalną, ale także i ogólnopolską. Pamiętam też, że dawniej państwowy przewoźnik nie był zainteresowany przyłączeniem się do honorowania z uwagi na dalekobieżny charakter przewozów.

W pierwszej chwili pomyślałem, że to chyba pomyłka. Zresztą zasugerowałem to w komentarzu pod schematem. Przewoźnik w odpowiedzi na komentarz innego podróżnego napisał w środę tak: “W granicach administracyjnych Miasta Łodzi można podróżować pociągami IC posiadając bilet Lokalnego Transportu Zbiorowego Miasta Łodzi“. Zacząłem więc wertować dostępne dla pasażerów źródła. Na stronie internetowej PKP Intercity dotyczącej honorowania biletów brak informacji. Podobnie w portalu miasta Łodzi w dziale poświęconym biletom i taryfom, mowa jest tylko o honorowaniu biletów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Polregio.

fot. Daniel Siwak
Honorowania nie ma, konsekwencje dla pasażerów mogą być

Skoro administrator facebookowego profilu ŁKA był tak bardzo przekonany swego, a nie znalazłem żadnych konkretnych informacji, postanowiłem zapytać u tak zwanych zainteresowanych. – Wzajemne honorowanie biletów ważnych na przejazd pociągami ŁKA i PKP Intercity w aglomeracji łódzkiej funkcjonuje już od 13 grudnia 2020 roku. Aktualna umowa dotycząca honorowania biletów obowiązuje od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 roku – przekazała Agnieszka Serbeńska z zespołu prasowego PKP Intercity, uściślając jednocześnie ze honorowanie biletów dotyczy odcinków, które już wymieniłem w tym tekście.

Ostateczne wątpliwości w opisywanym dzisiaj temacie rozwiał komunikacyjny urząd. – W tej kwestii nic się nie zmieniło, nie ma umowy na wspólne honorowanie biletów wyjaśnił Tomasz Andrzejewski, rzecznik łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu. Pamiętajmy, że miasto Łódź za honorowanie w 2022 roku Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Polregio zapłaci blisko 5 mln złotych. Skoro do grona przewoźników miałoby dołączyć PKP Intercity, to miasto musiałoby sformalizować jakoś te kwestię. Chyba, że PKP Intercity honoruje bilety Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi grzecznościowo i nieformalnie. Tylko pracownicy przewoźnika działają na podstawie wytycznych, których z tego co udało mi się dowiedzieć, nie mają.

W sumie nie wiem jakby można było nazwać tę sytuację. Niedomówieniem? Pomyłką? Tak czy inaczej może mieć ona pewne konsekwencje dla pasażerów, niestety negatywne. Co do zasady przejazd bez ważnego biletu (także jeżeli nie obowiązuje stałe honorowanie) oznacza wystawienie pasażerowi wezwania do zapłaty. W pociągach PKP Intercity może to być nawet do 750,00 zł, a w łódzkich tramwajach i autobusach do 461,00 zł. Wszystko zależy też od podejścia pracowników drużyn konduktorskich oraz miejskich kontrolerów biletów. Jednak w obliczu braku formalnego porozumienia blankiety mogą być wystawiane przez obie strony.


AKTUALIZACJA. PKP Intercity jednak potwierdziło honorowanie biletów LTZ

Po opublikowaniu tego tekstu otrzymałem dodatkową informację od spółki PKP Intercity. Agnieszka Serbeńska wyjaśniła, że umowa z PKP Intercity (z Łódzką Koleją Aglomeracyjną – przyp. autora) na honorowanie obejmuje wszystkie ważne bilety na przejazd w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na podanych odcinkach, także bilety MPK uznawane w pociągach ŁKA.

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY