fot. Daniel Siwak
kierowcy samochody ulice

Tworzenie korytarza życia i jazda na suwak. Od dzisiaj obowiązkowe na drodze!

Miesiąc temu w życie weszły nowe przepisy, w myśl których przy kontroli drogowej policji, trzeba się odpowiednio zachować. Po wezwaniu do zatrzymania się, kierowca musi poczekać aż podejdzie do niego funkcjonariusz i wyda konkretne polecenie. Jednak to nie koniec zmian, od dzisiaj dochodzą kierowcom kolejne obowiązkowe zachowania na drodze.

W połowie poprzedniego miesiąca Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym. W przeciwieństwie do poprzedniej zmiany, ta dotyczyć będzie przede wszystkim bezpieczeństwa na drodze oraz zwiększania płynności przejazdu przy zwężeniu pasów ruchu. Warto wspomnieć, że mimo wszystko na polskich drogach nadal ginie lub zostaje rannych bardzo dużo osób. Zupełnie niepotrzebnie!

Pierwsza regulacja dotyczy tworzenia tak zwanego korytarza życia. Kiedy w niektórych krajach europejskich takich jak Czechy, Słowacja czy Niemcy, zostało to uregulowane w przepisach prawa. W Polsce jeszcze do niedawna było to – zwyczajem, choć ważnym z perspektywy ludzkiego życia. Należy stworzyć go w przypadku wystąpienia korka na drodze, który utrudniałby przejazd pojazdom służb ratowniczych. Chyba nie trzeba jakoś specjalnie tłumaczyć był to ogromny problem. W internecie zamieszczonych jest wiele filmów pokazujących problemy z przejazdem strażaków czy ratowników medycznych, i nie tylko na autostradach czy ekspresówkach, ale także na miejskich ulicach.

Na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu musi zjechać jak najbliżej lewej krawędzi j pasa ruchu, natomiast kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu musi zjechać jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu. Jeżeli jezdnia ma więcej niż dwa pasy w tym samym kierunku, to kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu musi także zjechać jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu.

Wszyscy kierujący pojazdami poruszającymi się prawym pasem ruchu muszą zjechać jak najbliżej prawej krawędzi. Trzeba jedynie pamiętać, że korytarz życia nie służy do zawracania pojazdów innych niż auta policji, ratowników medycznych, strażaków czy służby drogowej. Za naruszenie zakazu zawracania na autostradzie lub drodze ekspresowej mandat karny wynosi 300 zł i 5 punktów karnych.

Druga regulacja dotyczy tak zwanej jazdy na suwak. Taki styl będzie wymagany, kiedy jazda danych pasem nie będzie możliwa – na przykład z powodu wypadku lub ów pas po prostu zaniknie. Myślę, że wielu praktykujących kierowców mogłoby potwierdzić, że sytuacja kiedy musieli czekać, aby włączyć się do ruchu miała miejsce przynajmniej raz w tygodniu.

Na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, ma obowiązek umożliwić innemu pojazdowi znajdującemu się na takim pasie ruchu (obok), zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni (po którym ustępujący pojazd aktualnie jedzie).

Jeżeli jezdnia ma więcej niż dwa pasy w tym samym kierunku, to kierujący przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, ma obowiązek umożliwić najpierw pojazdowi z prawej strony, a potem pojazdowi z lewej strony zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni (po którym ustępujący pojazd aktualnie jedzie). Za nieustąpienie pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu podczas włączania się do ruchu grozi mandat karny w wysokości 300 zł i 5 punktów karnych.

Wokół Łodzi mamy – od południa autostradę A2, od wschodu autostradę A1, od południa drogę ekspresową S8 oraz od zachodu drogę ekspresową S14bis. Na tego typu drogach najczęściej występują problemy między innymi ze sprawnym ustępowaniem służbom ratunkowym. Przy programach szkoleń przyszłych kierowców tematyka korytarza życia i jazdy na suwak będzie elementem obowiązkowym. Jednak w przypadku kierowców już posiadających prawo jazdy, to oni sami będą musieli pamiętać o nowych regulacjach i zacząć je stosować w codziennym ruchu.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY