transportowy komentarz

Korki i objazdy dla autobusów MPK. To atrakcje dla turystów w drodze do ZOO i Orientarium [KOMENTARZ TYGODNIA]

fot. Daniel Siwak

Zapraszam na kolejną odsłonę Transportowego Komentarza Tygodnia. Ten, kto dobrze pomyślał i miał taką możliwość mógł liczyć w tym roku na mega majówkę. Wystarczyło wziąć wolne 2 maja, aby cieszyć się pięciodniowym odpoczynkiem. Przy trzech dniach urlopu – 29 i 30 kwietnia oraz 2 maja, odpoczynek trwał aż dziewięć dni. Taki układ kalendarza zachęcał do podróżowania czy odwiedzania różnych ciekawych miejsc. W Łodzi nadal dość popularne pośród turystów jest Orientarium, otwarte w maju 2022 roku.

ZOO i Orientarium w 2023 roku zwiedziło 1,2 mln gości, natomiast z łódzkiego aquaparku Fala skorzystało w minionym roku aż 1,4 mln osób. To bardzo dobre dane, ale za tymi liczbami kryją się zarówno goście dojeżdżający własnym samochodem, jak i komunikacją miejską. W związku z tym znanym powszechnie problemem jest fatalny dojazd, brak tramwajów oraz linie autobusowe stojące w korkach. A wszystko niestety przez zmotoryzowanych, którzy liczą, że uda zaparkować się tuż pod zoologicznym kompleksem, podczas gdy miejsc już tam dawno nie ma.

Turyści linią turystyczną do atrakcji turystycznej pojechali objazdem

Urząd Miasta Łodzi zachęcał do spędzania czasu m.in. w tej części miasta, co nie jest niczym dziwnym. Rejon parku Zdrowie to świetne miejsce do indywidualnego i rodzinnego wypoczynku. “Orientarium Zoo Łódź świętuje drugie urodziny. Dużo atrakcji i nowe zwierzęta!”, “Zabytkowe tramwaje i autobusy MPK Łódź wróciły na ulice miasta. Możesz nimi pojechać!” czy “Co jest otwarte w majówkę w Łodzi?” – to niektóre z tytułów tekstów z portalu Łódź.pl, czy Lodz.travel. Nie ma się więc co dziwić, że mieszkańcy i turyści postanowili skorzystać z tych podpowiedzi. Problem w tym, że ulica Konstantynowska nie daje sobie rady z ogromną liczbą aut. Można powiedzieć, że problem stary jak świat, czyli od dwóch lat. Do tego nadal nie kursują tędy tramwaje ze względu na przebudowę trasy. Ta ma być uruchomiona wraz z końcem czerwca.

Już od początku majowego weekendu trzeba było wprowadzić objazdy dla autobusów 80A, 80B, 97A, 97B, 100 i Z13. Każdy komunikat MPK Łódź brzmiał prawie tak samo: “W związku z dużym natężeniem ruchu kołowego na ulicy Konstantynowskiej (w rejonie ZOO Orientarium) autobusy skierowano objazdem“. I kolegialnie nie można było dojechać zarówno uruchomioną z dworca Łódź Fabryczna linią 80B czy linią Z13, która zahacza o spory kawałek miasta. No i wisienką na torcie jest linia 100, która w majówkę miała swoją premierę w ramach Łódzkich Linii Turystycznych. Oczywiście objazdy spowodowały, że trzeba było przespacerować się kilkaset metrów od przystanków do wejścia do ogrodu zoologicznego. Niby nic złego, bo spacer w otoczeniu zieleni jest przyjemny. Jednak skoro po wspomnianej ulicy kursuje już komunikacja miejska, to czemu ją stamtąd trzeba zabierać? I to tylko dlatego, że każdy zmotoryzowany gość liczy, żeby zaparkować jak najbliżej atrakcji turystycznej, a tym samym blokuje i opóźnia autobusy MPK?

Rozwiązania problemu już są, ale potrzebna jest decyzja

Są dwa, przynajmniej takie, o których już mówiono lub takie, które od razu przychodzą na myśl. Pierwszym, chociaż wcale nie najtańszym, byłby system informacji o dostępności miejsc parkingowych wokół parku Zdrowie. O takim systemie mówiono już w lutym 2022 roku, czyli jeszcze przed otwarciem Orientarium w łódzkim ZOO. Było to po części związane z objęciem tego popularnego rejonu Strefą Płatnego Parkowania, gdzie według wyliczeń znalazłoby się 1,3 tys. miejsc parkingowych. Pierwsza godzina miała kosztować 3 zł, druga – 3,5 zł, a trzecia – 4 zł. Tobiasz Bocheński, wojewoda łódzki za czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości, był przeciw parkomatom w okolicy nowej atrakcji turystycznej, ale miasto nie zaskarżyło unieważniającej decyzji. Dziś już wiemy, że nie powstała ani nowa podstrefa SPP, ani nie ma elektronicznych tablic informacyjnych.

Żeby ułatwić chociaż części mieszkańców i turystów dojazd do parku Zdrowie, w którym są Aquapark Fala, ZOO, Orientarium, Ogród Botaniczny czy strefa rekreacji, można byłoby zastosować rozwiązanie zbliżone do tego z warszawskiego Traktu Królewskiego. W wybrane weekendy około kilometrowy odcinek zamienia się w deptak. Nawet autobusy miejskie, a kursowało tam w różnych latach nawet 10 linii, jadą zmienioną trasą.

Podobnie można byłoby zrobić z ulicą Konstantynowską na ponad kilometrowym odcinku od alei Unii Lubelskiej do ulicy Krakowskiej. Przejazd miałyby tam jedynie autobusy MPK Łódź oraz taksówki, a wjazdu pilnowałaby Straż Miejska lub Policja. Na skrzyżowaniach Konstantynowska – Unii Lubelskiej oraz Konstantynowska – Krzemieniecka/Krakowska trzeba było wprowadzić weekendową organizację ruchu, która ułatwiłaby przejazd MPK/TAXI na wprost ulicą Konstantynowską – w stronę ZOO oraz skręt autobusem/taksówek z ulicy Krzemienieckiej w lewo w ulicę Konstantynowską. To na chwilę obecną jedyne sensowne rozwiązanie. Zmotoryzowani goście musieli by szukać miejsc parkingowych wokół parku albo mogliby dojechać uprzywilejowaną komunikacją miejską.

Na koniec czas na ogłoszenie. Po kwietniowej analizie postanowiłem wprowadzić małe zmiany. Od dzisiaj, czyli od 5 maja każdy nowy odcinek Transportowego Komentarza Tygodnia będzie ukazywał się w niedzielne popołudnia. Z publikacją tekstu daję sobie nadal pewien margines i będzie to mieć miejsce pomiędzy godz. 13:00 a godz. 16:00. Bez zmian będą to teksty, które swoją tematyką podsumują wydarzenia mijającego tygodnia lub rozpoczną szersze omawianie jakiejś sprawy.


PODOBAJĄ CI SIĘ PORUSZANE TEMATY?
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY