Może jeszcze nie wielkimi krokami, ale powoli trzeba myśleć już o budowie podziemnego przystanku Łódź Śródmieście. Dla łódzkiej komunikacji i pasażerów oznacza to dość trudny okres. Plac budowy znajduje się na przecięciu dwóch ważnych tras tramwajowych – z północy na południe tej oraz przez ścisłe centrum. Nie znamy jeszcze najnowszych ustaleń co do organizacji ruchu, ale dotychczasowe miały warunkować utrzymanie ruchu tramwajów w relacji północ – południe. Byłoby to rozwiązane znane z czasów budowy tunelu na skrzyżowaniu alei Mickiewicza i alei Kościuszki.
Przystanek kolejowy Łódź Śródmieście będzie zlokalizowany na głębokości ok. 23 metrów w rejonie ulic Wólczańskiej, Zielonej, Zachodniej i alei Kościuszki. Będzie miał 155 metrów długości oraz trzy poziomy – peronów, techniczny i użytkowy (handlowy). Budowa podziemnej konstrukcji obiektu będzie oparta o technikę ścian szczelinowych, a sam wykop może mieć nawet 30 metrów głębokości. Dopiero po jego wykonaniu będzie można przystąpić do budowy poszczególnych poziomów oraz wyjść na powierzchnię.
Biorąc pod uwagę zakres inwestycji niemalże pewne jest wstrzymanie ruchu tramwajów na ulicy Zielonej i części Narutowicza. Oznacza to, że linie 9, 12 i 13 zmienią trasy. Przejezdność w relacji północ – południe, czyli tzw. trasą ŁTR, także daje powody do wielu pytań. Jeśli tymczasowy przejazd – a o takim była mowa – będzie tylko jednotorowy, to nie sądzę, żeby wszystkie linie (2, 3, 6, 7, 11A, 11B) pojechały bez problemu przez skrzyżowanie ulic Zielonej z aleją Kościuszki i Zachodnią.
Ten fragment się po prostu zatka. Z kolei wycofanie choćby dwóch linii, przy skali obecnych zamknięć torowych, może być dla Zarządu Dróg i Transportu bardzo kłopotliwe. No i naturalnie wpłynie na pogorszenie oferty przewozowej. Jeśli ten przejazd przez plac budowy będzie dwutorowy – jak kiedyś tymczasowy przejazd na ul. Limanowskiego przy Grudziądzkiej – to jest szansa, że pojadą nim prawie wszystkie tramwaje. Napisałem prawie wszystkie, bo podejrzewam, że „siódemka” znów mogłaby zostać zawieszona.
Pod wielkim znakiem zapytania stoi także funkcjonowanie punktu przesiadkowego dla autobusowej komunikacji nocnej (N1A, N1B, N2, N3, N4A, N4B, N5A, N5B, N6, N7A, N7B, N8, N9) na alei Kościuszki – pomiędzy Zieloną a 6 Sierpnia. Chyba najmniej inwazyjnym wyjściem byłoby jego przesunięcie pomiędzy ulice Struga a Zamenhofa. Wówczas objazdy można było by poprowadzić ulicami Struga, Gdańską i w zależności od kierunku przez Więckowskiego lub Próchnika.
„Obok” wielki front tramwajowych robót
Warto dodać, że budowa podziemnego przystanku kolejowego Łódź Śródmieście będzie przebiegać w zbliżonym okresie, co wcale nie małe inwestycje infrastrukturalne w ramach projektu „Tramwaj dla Łodzi”. Do zrobienia jest ulica Kilińskiego (od ronda Insurekcji Kościuszkowskiej) wraz z krańcówką Dworzec Łódź Chojny, ulica Broniewskiego (od Niższej do Rzgowskiej), ulica Przybyszewskiego (od placu Reymonta do Śmigłego Rydza) czy ulica Wierzbowa i aleja Grohmana (od Wierzbowej do Kopcińskiego). Do tego ewentualna trwająca przebudowa alei Śmigłego Rydza oraz planowana przebudowa placu Wolności i ulicy Legionów (od Gdańskiej do Żeligowskiego).
Tramwajem z trudnościami, autem też
Niemal pewne jest to, że ulica Zachodnia – w stronę południową, aleja Kościuszki – w stronę północną czy Zielona – w stronę wschodnią i zachodnią będą bez przejazdu. Być może uda się zachować możliwość skrętu z ulicy Zielonej w Wólczańską – w stronę południową. Jednak zależne jest to od wielkości placu budowy przy samym skrzyżowaniu. Zachowana ma być w miarę mozliwości komunikacja piesza ulicą Zieloną – w obu kierunkach, ale tylko po południowej stronie (przy kamienicy Landego i Pinkusa).
Jeśli chodzi o potencjalne objazdy placu budowy przystanku Łódź Śródmieście, to nie ma ich za wiele. Z północy na południe można przejechać ulicą Gdańską lub Sienkiewicza i Wschodnią. Ze wschodu na zachód można pojechać ulicami Jaracza/Więckowskiego i Tuwima/Struga lub Próchnika/Rewolucji 1905 roku i Zamenhofa. Największy minus tych ulic, to ich jednokierunkowość, co nieco utrudnia elastyczną organizację ruchu. Naturalnie będzie też trudniej zaparkować w okolicy.
Pewnym, ale dość istotnym problemem pozostaje kwestia pozbawienia obsługi komunikacyjnej trzech ulic: Zielonej i Narutowicza (od Piotrkowskiej do Kilińskiego, Legionów (od Zielonej do alei Unii Lubelskiej) oraz Konstantynowskiej (od alei Unii Lubelskiej do Krakowskiej). Dotyczy to zarówno tramwajów jak i autobusów nocnych.
Strona 2 z 2
Dodaj komentarz