inwestycje lotnictwo pasażerowie

Adrian Furgalski o lotnisku: Łódź powinna walczyć przede wszystkim o powrót ruchu pasażerskiego

Jak już wiecie w połowie stycznia władze Łodzi zapowiedziały, że chcą sprzedać udziały w Porcie Lotniczym im. Władysława Reymonta. Tłumaczenie jest takie, że zarząd lotniska zrobił wiele, żeby utrzymać dotychczasowe połączenia pasażerskie i starał się o uruchamianie nowych tras, ale te działania nie przyniosły rezultatu. Jak przyznał wiceprezydent Adam Pustelnik “władze miasta doszły do ściany”, bo co roku trzeba przecież dokładać do tego interesu.

Magistrat ma teraz nowy pomysł, który obok sprzedaży Portu Lotniczego Łódź, pojawił się w czasie prac nad nową strategią miasta. Bardzo podoba mi się to użyte określenie, że Lublinek miałby się stać “oknem na Europę dla azjatyckich partnerów”. Normalnie łykam to jak pelikan, a tak na serio chodzi o powracający pomysł, ze stworzeniem hubu logistycznego, który pomagałby w rozwijaniu firmom przede wszystkim z Chin międzynarodowych biznesów w Polsce.

Mówiąc wprost łódzkie lotnisko zostałoby po prostu przebranżowione z obsługi typowo pasażerskiej, na obsługę cargo. Zwrócił na to uwagę jeden z ekspertów. – Trzeba też pamiętać, że lotnisk nie buduje się tylko do cargo. Ponad połowa ładunku przylatuje pod stopami pasażerów w lukach bagażowych. Nie bez powodu zatem największe huby cargo są równocześnie największymi hubami pasażerskimi – czy to w Europie, czy na świecie – tłumaczy Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Można przyjąć to za małe ostudzenie nowej wizji terenu przy ul. Maczka.

Furgalski stwierdził także, że nie można rezygnować z obecnej funkcji łódzkiego lotniska, która mimo wszystko powinna być dalej utrzymywana. – Łódź powinna stawać na głowie i walczyć przede wszystkim o powrót ruchu pasażerskiego, a także rozwój lotów general aviation – dodał ekspert. Przy okazji pojawia się tutaj wątek Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma zostać otwarty w 2027 roku. Jeżeli megalotnisko powstanie na czas, to funkcja cargo na Mazowszu jeszcze bardziej się zwiększy, a Łodzi może zmaleć.

Całość rozmowy z szefem ZG TOR znajdziecie we wtorkowym wydaniu internetowym Gazety Wyborczej Łódź.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail