“To jest Stefan. Stefan lubi ciszę. Stefan wybrał więc miejsce w siódmym wagonie, czyli w Strefie Ciszy. Tak jak jak inni podróżni, którzy cenią sobie spokój”. Tak zaczynał się spot informacyjny, którym spółka PKP Intercity reklamowała kilka lat temu wspomnianą przestrzeń. Przez ponad sześć lat Strefa Ciszy była można powiedzieć, usługą premium. Dlaczego? Dotyczyła tylko przejazdów pociągami kategorii Express InterCity Premium (EIP), obsługiwanymi przez elektryczne zespoły trakcyjne ED250 “Pendolino”. Premium, bo też sama podróż nie należała do najtańszych.
Ja staram się na dłuższą rozmowę telefoniczną wychodzić na korytarz lub do przedsionka. Ale nie wszyscy wychodzą z takiego samego założenia. Myślę, że sporo z Was spotkało się z taką sytuacją, gdzie jedna pani drugiej pani przez telefon opowiadała w czasie przejazdu pociągiem historię życia. Albo rodzice jakiegoś bąbelka, tak nastawili Muminki czy inną Świnkę Peepę, że cały przedział lub wagon to słyszał. Wiadomo, że nigdy nie będzie tak, że w czasie podróży będzie idealna cisza,. Ale czasami chciałoby się przejechać lub odpocząć w spokoju.
Od niedzieli, 4 września Strefa Ciszy wkracza na nowe salony, a mówiąc dokładnie do pociągów kategorii InterCity (IC), na które kierowane są elektryczne zespoły trakcyjne ED160 “Flirt3” i ED161 “Dart”. Strefa Ciszy w obydwu pojazdach będzie zlokalizowana w wagonie nr 8 (klasa 2). W tych pierwszych składach obejmie ona 20 miejsc siedzących, a w tych drugich – 32 miejsca. Także na razie nie będzie to stricte cały wagon, a jego część. “Wyciszona” przestrzeń zostanie oznaczona specjalnymi naklejkami, a o zasadach przejazdu przypominać będą symbole umieszczone przy siedzeniach oraz slajdy na ekranach LCD.

Pociągi dalekobieżne i “warszawskie” PKP Intercity ze Strefą Ciszy
Przygotowałem dla czytelników małe zestawienie, na których kursach z Łodzi mogą szukać Strefy Ciszy. Rzecz jasna, że jeżeli pociąg jedzie przez Łódź z Wrocławia, Bydgoszczy czy Poznania, to tamtejsi pasażerowie również mogą rezerwować bilety w “cichej” części składu. Zresztą bardzo łatwo możecie sprawdzić, czy Wasz pociąg ma tę strefę. PKP Intercity publikuje listę kursów objętych obowiązkową rezerwacją miejsc. Poza spalinowymi zespołami trakcyjnymi SN84, są to wspomniane Flirty3 i Darty.
Większość z wymienionych poniżej pociągów zatrzymuje się na znajdującej się w zachodniej części miasta stacji Łódź Widzew oraz na znajdującej się w południowej cześć stacji Łódź Chojny. Dodatkowo pociągi z/do Szczecina, Poznania czy Wrocławia zatrzymują się na przystanku Łódź Retkinia, która zlokalizowana jest w południowo-wschodniej części miasta. Co do składów stricte “warszawskich” to kilka z tych dalekobieżnych, które wymieniłem wcześniej, również przejeżdża przez stolicę. Pamiętajcie, że wszystkich połączeń kolejowych trzeba szukać w PORTALU PASAŻERA, który jest jedynym portalem, z obowiązującym rozkładem jazdy.
DALEKOBIEŻNE POCIĄGI PKP INTERCITY ZE STREFĄ CISZY (od 4.09.2022 r.) |
|
NUMER I NAZWA POCIĄGU | RELACJA POCIĄGU ZE STACJAMI POŚREDNIMI NA TERENIE ŁODZI |
IC nr 1620/1 ASNYK | Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny |
IC nr 6120/1 ASNYK | Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia |
IC nr 2622/3 BACZYŃSKI | Lublin Główny – Wrocław Główny |
IC nr 6122/3 BACZYŃSKI | Wrocław Główny – Lublin Główny |
IC nr 3722/3 BARBAKAN | Kraków Główny – Poznań Główny |
IC nr 7322/3 BARBAKAN | Poznań Główny – Kraków Główny |
IC nr 3720/1 CEGIELSKI | Kraków Główny – Poznań Główny |
IC nr 7320/1 CEGIELSKI | Poznań Główny – Kraków Główny |
IC nr 1200/1 CZARTORYSKI | Łódź Fabryczna – Lublin Główny |
IC nr 2100/1 CZARTORYSKI | Lublin Główny – Łódź Fabryczna |
IC nr 4520/1 HUTNIK | Bielsko-Biała Główna – Gdynia Główna |
IC nr 5420/1 HUTNIK | Gdynia Główna – Bielsko-Biała Główna |
IC nr 1320/1 KAZIMIERZ | Łódź Fabryczna – Kraków Główny |
IC nr 3120/1 KAZIMIERZ | Kraków Główny – Łódź Fabryczna |
IC nr 2620/1 KONOPNICKA | Lublin Główny – Wrocław Główny |
IC nr 6221/0 KONOPNICKA | Wrocław Główny – Lublin Główny |
IC nr 1524/5 KOPERNIK | Łódź Fabryczna – Bydgoszcz Główna |
IC nr 1626/7 ŁUŻYCE | Warszawa Wschodnia – Zgorzelec |
IC nr 6126/7 ŁUŻYCE | Zgorzelec – Warszawa Wschodnia |
IC nr 1522/3 MAZURY | Łódź Fabryczna – Olsztyn Główny |
IC nr 5122/3 MAZURY | Olsztyn Główny – Łódź Fabryczna |
IC nr 13108/9 REYMONT | Łódź Fabryczna – Kraków Główny |
IC nr 31108/9 REYMONT | Kraków Główny – Łódź Fabryczna |
IC nr 5620/1 SŁOWACKI | Ełk – Wrocław Główny |
IC nr 6520/1 SŁOWACKI | Wrocław Główny – Ełk |
IC nr 18150/1 SŁUPIA | Łódź Fabryczna – Kołobrzeg |
IC nr 81150/1 SŁUPIA | Kołobrzeg – Łódź Fabryczna |
IC nr 3530/1 WITKACY | Zakopane – Gdynia Główna |
IC nr 5330/1 WITKACY | Gdynia Główna – Zakopane |
IC nr 18108/9 WŁÓKNIARZ | Łódź Fabryczna – Szczecin Główny |
IC nr 81109/8 WŁÓKNIARZ | Szczecin Główny – Łódź Fabryczna |
“WARSZAWSKIE” POCIĄGI PKP INTERCITY ZE STREFĄ CISZY (od 4.09.2022 r.) |
|
NUMER I NAZWA POCIĄGU | RELACJA POCIĄGU ZE STACJAMI POŚREDNIMI NA TERENIE ŁODZI |
IC nr 1900/1 BORYNA | Warszawa Gdańska – Łódź Fabryczna |
IC nr 1906/7 JAGNA | Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna |
IC nr 9107/6 JAGNA | Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia |
IC nr 1902/3 ŁĘCKA | Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna |
IC nr 9103/2 ŁĘCKA | Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia |
IC nr 1908/9 ŁODZIANIN | Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna |
IC nr 1522/3 MAZURY | Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia |
IC nr 1904/5 RUBINSTEIN | Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna |
IC nr 9105/4 RUBINSTEIN | Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia |
IC nr 9112/3 TELIMENA | Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia |
IC nr 9111/0 TUWIM | Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia |
IC nr 1910/1 TUWIM | Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna |
IC nr 1912/3 SOPLICA | Warszawa Centralna – Łódź Fabryczna |
IC nr 9121/0 | Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska |

Jak kupić bilet PKP Intercity w Strefie Ciszy?
To proste. Na stronie www.intercity.pl wyszukujemy insertujące nasz połączenie, określamy liczbę osób oraz przysługujące nam ulgi (lub nie). W polu “Rodzaj miejsca” klikamy na “WAGON – strefa ciszy”. Wówczas pod tym polem pojawi się informacja o zasadach przejazdu. To pierwsze, że tak powiem ostrzeżenie, że nie jest to zwykła przestrzeń pasażerska.
W kolejnym kroku zobaczymy z kolei dodatkowe okno, w którym przewoźnik zapyta nas “Czy akceptujesz warunki i chcesz kontynuować zakup biletu w Strefie Ciszy?”. Potwierdzenie spowoduje przejście do finalizacji transakcji, gdzie trzeba podać imię i nazwisko posiadacza biletu i wybrać metodę płatności – przelewem lub BLIKiem. Potem należy cieszyć się już tylko przejazdem w ciszy.
Mam tylko nadzieję, że inni współpasażerowie uszanują nowe zasady, jakie za niecały miesiąc będą obowiązywały w pociągach PKP Intercity. Zupełnie inną kwestię będą dźwięki aparatury i syren, które chcąc nie chcąc słychać w wagonie ósmym. Czy będzie to aż tak przeszkadzało to już zweryfikuje życie. Może PKP Intercity będzie musiało przeprowadzić jakieś dodatkowe działania?