fot. Stadler Polska
fundusze unijne inwestycje kolej

Flirt na Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

I nie jest to sytuacja, gdzie jakaś pani z jakimś panem sobie ten teges w zaciszu pokojów gruchają. No ale koniec żartów, bo sprawa jest całkiem poważna i warta ogromnych pieniędzy – ponad 311 mln złotych. Sprawa warta odnotowania. Po długim okresie wyczekiwania i niepewności czy nie będzie trzeba powtarzać przetargu, jest już wszystko jasne. Dwadzieścia sztuk pociągów, które wozić będą pasażerów w 2015 roku, na trasach obsługiwanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, dostarczy firma Stadler Polska z Siedlec. Będą to produkowane seryjnie Elektryczne Zespoły Trakcyjne “Flirt”. Podobne jednostki z oznaczeniem ER-75 kursują już dla Kolei Mazowieckich, natomiast z oznakowaniem EN-75 dla Kolei Śląskich.

Flirty dla ŁKA będą miały 52 metry długości i pomieszczą 200 pasażerów – 80 na miejscach siedzących i 120 na miejscach stojących. Prędkość maksymalna z jaką może poruszać się jednostka to 160 km/h. Na wyposażeniu znajdzie się klimatyzacja w przedziale pasażerskim i kabinie maszynisty, system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego oraz wyświetlacze LCD będące częścią systemu informacji pasażerskiej. Dodatkowo ETZ-y seryjnie wyposażone są  m.in. sygnalizację  kabinową, która jest elementem Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS.

fot. Stadler Polska

Łódzka Kolej Aglomeracyjna ma za zadanie prowadzenie regularnych przewozów pasażerskich w województwie łódzkim. Pociągi będą kursować z Łodzi do Sieradza i Zduńskiej Woli, z Łodzi do Kutna, z Łodzi do Łowicza oraz z Łodzi do Koluszek. Początkowo na terenie Łodzi ma być siedem przystanków – Łódź Widzew, Łódź Dąbrowa, Łódź Chojny, Łódź Pabianicka. Łódź Kaliska, Łódź Żabieniec i Łódź Radogoszcz.

Z czasem mają dochodzić kolejne – Łódź Zarzew, Łódź Stoki, Łódź Radogoszcz i Łódź Arturówek. W 2015 po przebudowie dołączy Łódź Niciarniana i Łódź Fabryczna i ewentualne stacje w tunelu średnicowym pod miastem. Jednak przedstawiciele PKP PLK na razie sami chyba do końca nie widzą co tam ma być w tym tunelu poza egzotyczną stacją Łódź Manufaktura.

Stadler także przez 15 lat będzie odpowiedzialny za bieżące serwisowanie pojazdów na zapleczu na Widzewie, za co otrzyma ponad 104 miliony złotych. Wraz z Flirtami po regionie łódzkim będą kursowały także zmodernizowane jednostki województwa łódzkiego AKŁ i AKM oraz składy Przewozów Regionalnych. Pociągi w Łodzi pojawią się nie od razu. Pierwsze przyjadą w drugim i czwartym kwartale przyszłego roku. Ostatnie do końca lutego 2015 roku.

komentarzy

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

  • Akurat co do danych opierałem się, na informacjach z Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi. Jednak pełną specyfikację wagonów poznamy właśnie w momencie podpisywania umowy. Wówczas nie powinno już być niespójności.

  • Dane odnośnie długości oraz pojemności składów to wartości graniczne (mininalne/maksymalne) dopuszczone w przetargu. Stadler zaoferował Flirty posiadające 96 stałych miejsc siedzących, o wnętrzu długim na 34m. Długość zewnętrzna nie została podana do publicznej wiadomości. Prawdopodobnie więcej szczegółów poznamy podczas podpisywania umowy.

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY