fot. Daniel Siwak
inwestycje organizacja komunikacji pasażerowie

Remont trasy W-Z w Łodzi. Wielkie powroty, fuzje linii zastępczych i optymalizacja linii autobusowych

Informacja Prezydenta Miasta Łodzi na temat utrudnień w funkcjonowaniu transportu zbiorowego w Łodzi – tak brzmiał jeden z punktów środowej nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Łodzi. Radni chcieli dowiedzieć się, jak będzie wyglądała ta kwestia od listopada.

Władze miasta jednak nie chciały dać się zaskoczyć. Jeszcze przed 10 rano prezydent Hanna Zdanowska zorganizowała briefing na temat przygotowań do wprowadzenia nowego układu komunikacyjnego w centrum miasta po 4 listopada. W pozostałych rolach wystąpili: prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski oraz kierownik projektu w Mostach Łódź Jakub Oczkowski.

W sumie jak tak teraz sobie pomyślę, to gdyby dodać informacje z poranka z tymi, które można było wysłuchać na blisko sześciogodzinnej sesji, to mamy w ten sposób porządny komplet informacji. Bo w sumie chodziło o taki trójpak – zmiany od 14 października, zmiany od 1 listopada i zmiany od 4 listopada.

fot. Daniel Siwak

Żeby nie psuć całości, zacznę od tytułowych powrotów. Już w przyszły poniedziałek, czyli 14 października zaliczy swój come back tramwajowa linia 7. Wielu obawiało się, że zawieszona w związku z przebudową skrzyżowania Narutowicza i Kilińskiego, wróci dopiero w 2015 roku.

Przystanki krańcowe nie zmienią się, tramwaj nadal będzie kursował z Kozin na Śląską, jednak już nieco odmienioną trasą – przez ŁTR i plac Niepodległości. Składy dwuwagonowe będą zabierać pasażerów co 20 minut. Kolejna zmiana dotyczy tramwajowej linii 5, kursującej co 20 i obsługiwana “solówkami”. Całkiem niespodziewanie urzędnicy ZDiT postanowili wydłużyć ją aż do Chochoła. To powrót na ulicę Aleksandrowską po kilku latach niekursowania tam.

Od listopada na pewno ucieszą się mieszkańcy Retkini, bo wracają tam dwa tramwaje – linia 12 (Stoki – Wyszyńskiego) oraz linia 14 (Dąbrowa – Wyszyńskiego) z częstotliwością co 10 minut każda. Natomiast przestaje kursować linia 8A, która była wzmocnieniem komunikacji szynowej na osiedlu. Linia 8 (Chochoła – Wyszyńskiego) pozostaje na swojej dotychczasowej trasie z częstotliwością co 10 minut.

Remont ulicy Kopernika dobiega końca, dlatego na swoje stare trasy powrócą również tramwaje linii 15 (Telefoniczna – Kurczaki) oraz linii 15A (Telefoniczna – Chocianowice IKEA) z taktem co 12 minut. Zastępcza linia tramwajowa Z (Kurczaki – Chocianowice IKEA) zostanie zlikwidowana. Trasę zmieni także linia 16A (Helenówek – Kurczaki), która zamiast przez Pabianicką, rondo Lotników Lwowskich i Paderewskiego pojedzie Rzgowską.

fot. Daniel Siwak

Jednak to nadal nie koniec zmian. Tak, jak zapowiadali miejscy urzędnicy, od listopada nastąpi fuzja zastępczych linii Z2 i Z3. Nowa linia Z2 będzie kursowała zgodnie z pierwotnymi planami z września, czyli od krańcówki Augustów do skrzyżowania z Kilińskiego. Dwukierunkowe tramwaje podjadą po pasażerów co 10 minut.

Zmiany te oznaczają, że na liniach 2, 3, 4, 6, 9, 9A, 11, 13, 16 i 16A nic się nie zmieni. Jak mówią zgodnie przedstawiciele ZDiT i MPK Łódź, trwają pomiary napełnień pojazdów. Niewielka optymalizacja obejmie także linie autobusowe. Autobusowa linia 98 (Janów – Nowy Józefów), linia 98A (Janów – Maratońska) oraz nowa linia 98B (Dworzec Łódź Widzew – Maratońska przez Wyszyńskiego) na wspólnym odcinku będą kursować nie co 7,5, a co 5 minut.

W stosunku do obecnej wynoszącej co 5 minut, zostanie zmniejszona częstotliwość linii Z10. Od nowego miesiąca autobusy zastępcze będą zabierać pasażerów co 10 minut. Natomiast linia 70A (Aleja Matek Polskich – Plac Dąbrowskiego) będzie kursowała co 12 minut a linia 96 (Wersalska – Janów) co 7,5 minuty. Przestanie kursować także autobusowa linia Z15. Wszelkie informacje o zmianach tras autobusów MPK oraz o zmianach tras tramwajów MPK znajdziecie w informatorach.

A wracając do porannego briefingu. Prezydent Hanna Zdanowska zapowiedziała, że od 16 października miasto podejmie dodatkowe działania informacyjne. Do tych, które już są prowadzone, dojdzie kilka nowych.

fot. Daniel Siwak

Tak, jak przy lipcowych zmianach do mieszkań ma trafić broszura “Łódź Buduje”. Kilka tygodni temu mówiła o tym sama prezydent Zdanowska. Tydzień temu rzecznik prasowy łódzkiego Magistratu Marcin Masłowski, zapewniał mnie, że ta właśnie się drukuje. Jeśli tak, to moim zdaniem akurat z dostarczeniem do urzędu problemu być nie powinno.

Obawiam się o dostarczenie jej do skrzynek łodzian. Poprzednia, która także miała być pomocna do mnie akurat nie dotarła. I wcale nie byłem odosobnionym przypadkiem o czym mogą świadczyć komentarze na Facebooku. Jednak gazetka to nie wszystko. Na wszystkich parkomatach pojawią się mapki z organizacją ruchu jaka będzie obowiązywać w związku z przebudową trasy W-Z.

Obawiam się jedynie o miejsce na tego typu informacje. Parkomat w końcu nie jest dużym urządzeniem. Kontrolerzy SPP zostaną także wyposażeni w materiały informacyjne i podczas kontroli będą zostawiać je za wycieraczką samochodów. Ulotki mają rozdawać także strażnicy miejscy.

Zarząd Dróg i Transportu chce wraz z policją zorganizować punkty informacyjne na łódzkich osiedlach, gdzie wspólnie będzie informować mieszkańców o nadchodzących zmianach zarówno w komunikacji miejskiej jak i organizacji ruchu. Szczegółów na razie nie ma. Materiały informacyjne mają być wyposażeni także pracownicy Centrum Obsługi Mieszkańca UMŁ. Cały czas będzie dla pasażerów będzie czynna infolinia MPK Łódź, dostępna pod numerami: 42 638 90 20 oraz 801 301 309 a pracownicy przewoźnika będą rozdawać zaktualizowane ulotki w najważniejszych punktach miasta.

komentarzy

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

  • Owszem, tramwaje po ŁTR jeździły częściej, ale od samego początku funkcjonowania trasa się korkuje przy Kościuszki/Mickiewicza (względnie Struga) dzięki debilnie ustawionej sygnalizacji.

    Bezczelność ZDiTu level standard.

  • Składów trójwagonowych potrzeba i tyla. Dwa tramwaje X 3 wagony X 92 osoby = 552 osoby. Trzy tramwaje X 2 wagony X 92 osoby = 552 osoby.
    Tramwaje z trzeba wagonami mogą jeździć nieco rzadziej i w nieco większych odległościach od siebie, a będą miały taką samą zdolność przewozową…

  • Zarząd Dróg i Transportu – jak deklaruje – przygląda się napełnieniom. Jednak dyrektor Nita powiedział wprost, że zwiększenie częstotliwości na trasie ŁTR spowoduje jej "zakorkowanie". Trochę te słowa mogą dziwić, bo kiedyś jeździły tramwaje częściej i było okey. Chyba, że chodziło o korki, które będą się tworzyły na Żwirki po tym, jak wpuszczą tam auta…

  • Jestem ciekawy, jak za 3 tygodnie będzie funkcjonowała trasa LTR. Już dziś w godzinach szczytu pasażerowie nie mieszczą się w "11" i "16". Po zamknięciu skrzyżowania Kościuszki/ Mickiewicza dla przejazdów północ-południe LTR teoretycznie będzie najlepszą metodą przejazdu przez centrum. Teoretycznie, bo w praktyce wsiąść do tramwaju pewnie się nie da.

    Chyba, że "2", "3", "11" i "16" zdecydowanie zwiększą częstotliwość kursowania. Przydałoby się też wzmocnić "46" pomiędzy Helenówkiem a Zdrowiem.

  • Wszystko wskazywało, że pojedzie po swojej normalnej trasie a nie "86". No cóż. A co do funkcjonalności, to są plusy i minusy. Linia 98B będzie taką szczytową "drogą na skróty" dla tych, którzy jadą w stronę Centralu. Dzięki temu będzie można przesiąść się wcześniej do tramwaju. Dobrze też , że autobus "B" będzie zatrzymywał się na Wyszyńskiego przy Retkinskiej (przystanek nocny), bo już myślałem, że będzie trzeba drałować od supermarketu. Gorzej będzie w weekendy, gdzie pozostaje nadkładanie drogi do dworca Łódź Kaliska. Poza tym Linia 98B będzie mało przydatna od 1 listopada, kiedy tramwaje linii 12 i 14 wrócą na osiedle.

  • Już są rozkłady i będą jechać tak jak wywnioskowaliśmy, Bandurskiego, Wyszyńskiego, Retkińska i dalej do Maratońskiej. Co nadal uważam jest bez większego sensu. Imho powinny pojechać dalej Wyszyńskiego i albo skręcić do Kusocińskiego i dalej do Maratońskiej albo bezpośrednio przy krańcówce Wyszyńskiego i do Maratońskiej.

  • Opisałem to zgodnie z informacjami z sesji. Takt co 12 minut i rozdzielnie od RLL tras sugeruje kursowanie na wspólnym odcinku co 6 minut. Ostatecznym potwierdzeniem będą rozkłady, ale za wcześnie, aby MPK je już pokazało.

  • Na początku nie wiedziałem o co chodzi, ale już się odnalazłem. Na wczorajszej sesji nie była podawana tak dokładnie trasa. Wywnioskowałem więc, że 98B będzie kursowało po trasie 98 i 98A i zjedzie ślimakiem z Maratońskiej w dół na Waltera Janke. Teraz widzę po materiałach z MPK, że nowa linia pojedzie od dworca Łódź Kaliska jak "86", czyli Bandurskiego, do Wyszyńskiego i dalej Retkińską do krańcówki Maratońska.

    W informacji ZDiT myląca jest ulica Waltera Janke bo z alei Bandurskiego autobusy będą skręcać bezpośrednio w Wyszyńskiego i dalej do Retkińskiej. To znaczy tak to tłumaczę, no bo jak inaczej? Niestety nie ma jak aktualnie zweryfikować tego, bo na stronie przewoźnika nie pojawiły się rozkłady.

  • Autorze: "nowa linia 98B (Dworzec Łódź Widzew – Maratońska przez Wyszyńskiego)" to coś dziwnego jest, chyba że nie do końca kumam zamysł ZDiT, ale z tego co napisali: "98B, która będzie kursować od dworca Łódź Widzew przez ul. Augustów, ul. Rokicińską, al. Piłsudskiego i al. Mickiewicza do dworca Łódź Kaliska, a stamtąd przez al. Bandurskiego, ul. Waltera Janke, ul. Retkińską do pętli przy ul. Maratońskiej" to ciężko cokolwiek wywnioskować… Waltera Janke zaczyna się na przecięciu Wyszyńskiego i Bandurskiego, więc nie mam pojęcia jak ma tą ulicą jechać żeby potem wjechać na Retkińską i dojechać do pętli Maratońska.

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY