Epidemiczny, bo w dobie trwającej od marca epidemii koronawirusa Sars-CoV-2. Taki mamy Łódzki Budżet Obywatelski 2020/2021. W tegorocznej edycji do rozdysponowania są 24 mln zł. 19,4 mln zł to pula na projekty osiedlowe – 1,2 mln dla Śródmieścia, 4,1 mln dla Polesia, 4,4 mln dla Górnej, 4,6 mln dla Bałut oraz 5 mln dla Widzewa. Pula na projekty ogólnołódzkie wynosi 4,6 mln.
Jak informuje łódzki magistrat, mieszkańcy tym razem złożyli 856 projektów obywatelskich, z czego pozytywną opinię otrzymało 593 projektów. Po procedurze odwoławczej Komisja Budżetu Obywatelskiego Rady Miejskiej w Łodzi do głosowania dopuściła 601 projektów. Przejrzałem listę wniosków i okazało się, że ponad jedna czwarta z nich dotyczy infrastruktury pieszo-drogowej lub transportu zbiorowego.
Mieszkańcy Łodzi postawili tym razem remonty i przebudowę chodników, utwardzenie pojedynczych dróg gruntowych czy budowę miejsc parkingowych, nierzadko na rozjeżdżonych już zieleńcach. Są także wnioski dotyczące montażu wiat przystankowych czy elektronicznych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystankach. Nie znajdziemy za to projektów na uruchomienie czy zwiększenie kursów jakiejś linii komunikacyjnej.
Zastanawiałem się jak Wam opisać tegoroczne zgłoszenia, których jest ponad 150. Wiadomo, że nie sposób napisać o wszystkich, stąd wybrałem te projekty, które wydawały mi się ciekawe lub mieszkańcy szczególnie wskazali potrzebę ich realizacji. Pod lupę wziąłem dwie kategorie: „Infrastruktura drogowa i komunikacja” oraz „Infrastruktura komunalna i bezpieczeństwo”. Na końcu tekstu macie także linki do internetowego głosowania w Łódzkim Budżecie Obywatelskim 2020/2021. Głosowanie trwa do 30 listopada!
Śródmieście: testowe sekundniki i kontrowersyjne stojaki
Zacząłem też od Śródmieścia, dzielnicy która w podziale budżetowych pieniędzy dostała najmniej złotówek. To także dzielnica, w której zgłoszono najmniej projektów transportowych. I tak na skrzyżowaniu ulic Narutowicza, Uniwersyteckiej i alei Rodziny Scheiblerów miałyby pojawić się pilotażowo sekundniki (18 tys.). Z kolei obok wejścia do Galerii Łódzkiej miałby stanąć (kontrowersyjny) stojak rowerowy w kształcie auta (10 tys.), opisany przez autora jako instalacja artystyczna. Pełną listę projektów dla Śródmieścia znajdziecie na stronie Urzędu Miasta Łodzi.
Polesie: dwie strefy Tempo-30 i kilkanaście chodników
Mieszkańcy chcą na Retkini dwóch stref z ograniczoną prędkością, czyli tzw. stref Tempo-30. Miałyby zostać wyznaczone w kwartale ulic: Maratońska, aleja Waltera-Janke, Pienista, Plocka (17,3 tys.) oraz w kwartale ulic: aleja Bandurskiego, Kusocińskiego, Retkińska, Krzemieniecka (12,3 tys.). Komfort oczekiwania na autobusy miałyby z kolei poprawić nowe wiaty na przystankach: Złotno – Podchorążych, Złotno – Stare Złotno, Złotno – Złotno 143 oraz Rąbieńska -Traktorowa (200 tys.).
Stojaki rowerowe mogłyby stanąć w kilku lokalizacjach osiedla im. Montwiłła-Mireckiego (4 tys.). W sporej części przewijają się jednak zgłoszenia dotyczące budowy lub remontów chodników: na ulicy Lorentza od ul. Kasprzaka do ul. Ossowskiego (100 tys.), na ulicy Lublinek w kierunku ul. Maratońskiej (160 tys.), na całej ulicy Świętego Jerzego (300 tys.) czy czteroetapowa inwestycja na ulicy Wieleńskiej pomiędzy ul. Bratysławską a ul. Maratońską (łącznie na 353 tys.).
Skoro były chodniki, to i padły także pomysły doświetlenia kilku ulic takich jak: ulica Rąbieńska od ul. Dożynkowej do ul. Cedry (240 tys.), ulica Pienista od Plocka a Maczka (130 tys.) czy na całej ulicy Podchorążych (115 tys.). Zwiedzanie Zajezdni Muzealnej Brus po wyjściu z okresu obostrzeń koronawirusowych może być jeszcze bezpieczniejsze. Jeden z projektów ma na celu zabezpieczenie włazów studni i odpływów na terenie historycznego obiektu (60 tys.). Pełną listę projektów dla Polesia znajdziecie na stronie Urzędu Miasta Łodzi.
Górna: parking K&R i nowe wiaty przystankowe
W tej części miasta łodzianie chcieliby stworzenia nowych miejsc parkingowych na zaniedbanym skwerze na skrzyżowaniu ulic Felińskiego i Gojawiczyńskiej (768 tys.). Miejsca parkingowe przydatne byłyby także na ulicy Ciołkowskiego – pomiędzy numerem 7 a 9, gdzie mogłoby ich powstać aż pięćdziesiąt (450 tys.). Z kolei budowa ażurowych miejsc parkingowych oraz remont chodnika mógłby zostać zrealizowany ulicy Dąbrowskiego między ul. Kossaka a ul. Tatrzańską (393 tys.).
Pasażerowie miejskich autobusów mogliby skorzystać na wymianie wiat przystankowych zlokalizowanych na ulicy Paradnej w rejonie ul. Matek Polskich. Jak tłumaczy wnioskodawca te dwie wiaty jako jedyne nie zostały uwzględnione przy wcześniejszych wymianach (70 tys.). Przy ulicy Sanitariuszek od przystanku autobusowego do wysokości posesji nr 12, mieszkańcy chcieliby remontu chodnika po wschodniej stronie oraz wyznaczenia przejścia dla pieszych (225 tys.).
W ramach ŁBO na ulicy Dubois 7/9 mógłby powstać trzystanowiskowy parking Kiss&Ride, co zwiększyłoby bezpieczeństw podwożonych do komunikacji miejskiej uczniów jak i dzieci uczęszczających do pobliskiego budynku szkoły podstawowej (36 tys.). Natomiast w ramach poprawy bezpieczeństwa pieszych zgłoszono projekt, dotyczący budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Tatrzańska i Rydla (740 tys.). Pełną listę projektów dla Górnej znajdziecie na stronie Urzędu Miasta Łodzi.
Bałuty: zamienić ścieżki w chodniki, a chodniki na ciągi
Mieszkańcy tej osławionej dzielnicy Łodzi chcieliby zamienić wydeptane ścieżki na chodnik oraz wybudować na kilku przejściach azyle dla pieszych. Dotyczyłoby to aż w dwunastu dojść do przystanków, m.in. Lutomierska – Klonowa, Kasprzaka – Kutrzeby, Lutomierska – Czarnkowska czy Pojezierska – Grunwaldzka (165 tys.). Po raz kolejny wraca także projekt montażu 10 tablic dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach: Aleksandrowska – Bielicowa, Aleksandrowska – Traktorowa, Limanowskiego – Pułaskiego, Włókniarzy – Lutomierska, Włókniarzy – Żubardzka (739 tys.).
Pośród zgłoszonych projektów pojawiły się również takie o charakterze drogowym. Jednym z nim miałaby być kontynuacja utwardzania odcinków dróg gruntowych na ulicach: Czerwonych Maków, Normandzkiej i na łączniku pomiędzy ul. Czerwonych Maków i ul. Białych Róż (350 tys.) oraz na ulicy Kłosowej (457 tys.), ulicy Pszczelej (łącznie na 112 tys.) czy na ostatnim odcinku ulicy Liściastej (75 tys.). Dodatkowo zgłoszono wniosek w sprawie instalacji ledowych latarni ulicznych wyposażonych w czujnik ruchu i zmierzchu (50 tys.).
Opracowanie dokumentacji projektowej oraz budowa ciągu pieszo-rowerowego na długości 350 m ulicy Aleksandrowskiej na odcinku od ul. Szczecińskiej do ul. Lechickiej, to kolejny projekt (435 tys.) poprawiający poruszanie się w zachodniej części miasta. Uzupełnieniem tego wniosku mógłby być kolejny, dotyczący budowy przejazdu rowerowego po północnej stronie skrzyżowania Aleksandrowska – Szczecińska wraz z wyznaczeniem ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Aleksandrowskiej – od Szczecińskiej do Szparagowej (175 tys.). Pełną listę projektów dla Bałut znajdziecie na stronie Urzędu Miasta Łodzi.
Widzew: oświetlenie ulic oraz wiata dla pasażerów
W dzielnicy znanej z legendarnej drużyny piłkarskiej, pojawiły się trzy projekty związane z doświetleniem ulic. Pierwszy z nich dotyczy trzech latarni na ulicach: Zaręby, Taborowej, Serenady oraz jednej na ulicy Ogińskiego (60 tys.). Drugi zakłada montaż dwóch latarni przy przystanku autobusowym Zbocze – Giewont (30 tys.). Trzeci natomiast wskazuje na wykonanie oświetlenia półkilometrowego odcinka ul. Henrykowskiej (130 tys.).
W ramach kontynuacji remontu rozpoczętego przez Radę Osiedla Dolina Łódki zawnioskowano o utwardzenie ulicy Łukaszewskiej od ul. Zjazdowej do do Nad Niemnem (348 tys.). Koniec z zabłoconym terenem przy ulicy Nurta Kaszyńskiego i Osiedlu Majowym? Taki oto wniosek obejmuje budowę parkingu na dwanaście miejsc oraz budowę utwardzonej ścieżki jako kontynuacji projektu z BO 2019/2020 (200 tys.). Przebudowa chodników to także projekty dla ulic Rawskiej (90 tys.), Tatrzańskiej (220 tys.), Przędzalnianej (200 tys.) czy Grabińskiej (434 tys.).
Z kolei na ulicy Wojewódzkiego łodzianie widzieliby dwadzieścia dodatkowych miejsc parkingowych (100 tys.). W ramach kontynuacji prac po zeszłorocznym zwycięskim projekcie mógłby się odbyć remont ulicy Pomorskiej od ul. Gryfa Pomorskiego do Mileszek. (434 tys.) Pasażerowie chcieliby także polepszenia warunków oczekiwania na komunikację miejską. Ustawienie na ulicy Zakładowej przy ul. Dorabialskiej nowej wiaty, uchroniłoby ich przez niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi (40 tys.). Pełną listę projektów dla Widzewa znajdziecie na stronie Urzędu Miasta Łodzi.
Ponadosiedlowe: królują remonty ulic
Polepszenie komfortu zwiedzania Zajezdni Muzealnej Brus ma dać utwardzenie ażurowymi płytami betonowymi piaszczystego obszaru, na którym stoją zabytkowe autobusy (400 tys.). Park im. Piłsudskiego, nazywany często parkiem na Zdrowiu, mógłby zyskać nową nawierzchnię na dwóch pasach alei Orlicz-Dreszera (1,6 mln). W ramach kolejnego działania poprawiającego bezpieczeństwo pieszych zgłoszono projekt dotyczący budowy sygnalizacji świetlnej „na żądanie” na ulicy Kalinowskiego w rejonie ul. Gościniec (335 tys.).
Utwardzenie ulicy Moskuliki na odcinku od ul. Zjazdowej do ul. Marmurowe, miałoby być kontynuacją remontu rozpoczętego przez Radę Osiedla Dolina Łódki. Pojawił się także projekt przebudowy ulicy Rewolucji 1905 r. od ul. Sterlinga do Kamińskiego, który zakłada wyznaczenie po południowej stronie ulicy drogi dla rowerów i nasadzenie pięciu drzew (203 tys.). Skoro o jednośladach mowa to zakwalifikował się także wniosek zakładający wykonanie pasów i kontrapasów rowerowych wraz z ich oznakowaniem pionowym w 9 lokalizacjach na Bałutach, Górnej, Polesiu, Śródmieściu i Widzewie (800 tys.).
Do tej kategorii trafił projekt kompleksowego remont ulicy Jarzynowej od ul. Srebrzyńskiej do ul. Solec wraz z przebudową jezdni oraz chodników po stronie osiedla im. Montwiłła-Mireckiego, a także z wyznaczeniem przejścia dla pieszych przy ulicy Jęczmiennej. Wszystko z zachowaniem rosnących tam klonów srebrzystych (2 mln). To chyba także jeden z najdroższych projektów zgłoszonych do Łódzkiego Budżetu Obywatelski 2020/2021. Pełną listę projektów ponadosiedlowych znajdziecie na stronie Urzędu Miasta Łodzi. Listę zwycięskich projektów poznamy do końca 2020 roku.
Głosowanie trwa od 6 do 30 listopada! Łódzki Budżet Obywatelski 2020/2021: <strong>głosuj na projekty osiedlowe</strong> Łódzki Budżet Obywatelski 2020/2021: <strong>głosuj na projekty ponadosiedlowe</strong>
Każdy mieszkaniec Łodzi może oddać 5 głosów na projekty osiedlowe (do wyboru maksymalnie dwa osiedla) oraz 5 głosów na projekty ponadosiedlowe. W przypadku stwierdzenia wielokrotnego głosowania przez tą samą osobę, wszystkie oddane przez tę osobę głosy uznane zostaną za nieważne.
Dodaj komentarz