Przyjęta w 2021 roku formuła, czyli Łódzkie Linie Turystyczne, łączy przejazdy zabytkowymi tramwajami na linii 0 oraz historycznymi autobusami na linii 100. Muszę przyznać, że organizacja ŁLT w tym roku mogła być dla Zarządu Dróg i Transportu pewnym wyzwaniem. Z uwagi na przebudowę ulic Ogrodowej i Północnej tramwaje do parku Staromiejskiego dojechać już nie mogą. Ulica Kilińskiego w rejonie Nowego Centrum Łodzi też jest zamknięta. O ulicach Zielonej czy Legionów lepiej już nie wspominać.
Wybór padł na najprostszą, ale może mniej atrakcyjną trasę “zerówki” – z placu Niepodległości przez przystanek Piotrkowska Centrum na Retkinię. “Setka” została wydłużona do dworca Łódź Fabryczna. Dzięki temu uniknięto kłopotliwego technicznie postoju przy parku Sienkiewicza. W najbliższą niedzielę (3 lipca) pierwsze dwa kursy tramwajowe z krańcówki Retkinia odbędą się o godz 10:21 i 10:51. Natomiast dwa pierwsze kursy autobusowe wyznaczono o godz. 9:58 oraz o godz. 10:58.
Na linii 0 zobaczymy: Sanoka z 1928 roku (wagon Tomasza Adamkiewicza), skład Konstal 5N+5ND z lat 1960-1961 (MPK Łódź), Duewaga GT6 z 1963 roku (Klub Miłośników Starych Tramwajów), wagon 803N “Kanciak” (Klub Miłośników Starych Tramwajów) z 1974 roku oraz wagon imprezowy (MPK Łódź). Na linię 100 wyjadą: Jelcz 272 MEX “Ogórek” z 1977 r., (grupa Czerwony Ikarus), krótki Ikarus 260.04 z 1983 r. (grupa Czerwony Ikarus), przegubowy Ikarus 280.70E z 1997 r. (grupa Czerwony Ikarus), Jelcz PR110 z 1991 roku (autobus Grzegorza Błaszczyka) czy Autosan H9-35 z 1988 roku (autobus Dominika Płotkowskiego).
Tramwajem poza centrum, autobusem do Orientarium
Trasy zostały opracowane w taki sposób, aby pomimo wielu remontów ulic i torowisk, pasażerowie odwiedzili ciekawe miejsca w Łodzi. Pośród nich są: ulica Piotrkowską, kompleks EC1 z Centrum Nauki i Techniki, Biała Fabryka- Centralne Muzeum Włókiennictwa, Muzeum Uniwersytetu Medycznego, Park Zdrowie, Orientarium, Ogród Zoologiczny, Ogród Botaniczny czy Zajezdnię Muzealną Brus (kursy tylko 24 lipca, 15 sierpnia i 25 września).
Linia 0 : PLAC NIEPODLEGŁOŚCI – Piotrkowska, al. Mickiewicza, al. Bandurskiego, Karolewska, Bratysławska, al. Wyszyńskiego – RETKINIA
RETKINIA – al. Wyszyńskiego, Bratysławska, Karolewska, al. Bandurskiego, al. Mickiewicza, Piotrkowska – PLAC NIEPODLEGŁOŚCI (kursuje w soboty, niedziele i święta od 3 lipca do 25 września)
Linia 100 TRASA PODSTAWOWA: RETKINIA – al. Wyszyńskiego, Armii Krajowej, Juszczakiewicza, Konstantynowska, Legionów, Zielona, Gdańska, Struga, Wólczańska, al. Mickiewicza, al. Piłsudskiego, Sienkiewicza, Traugutta, Kilińskiego, al. Rodziny Poznańskich – DWORZEC ŁÓDŹ FABRYCZNA
DWORZEC ŁÓDŹ FABRYCZNA – al. Rodziny Poznańskich, Kilińskiego, Traugutta, Sienkiewicza, Tuwima, Struga, Gdańska, Zielona, Legionów, Konstantynowska, Juszczakiewicza, Armii Krajowej, al. Wyszyńskiego – RETKINIA (kursuje w soboty, niedziele od 3 lipca do 18 września)
Linia 100 TRASA SKRÓCONA: ZAJEZDNIA MUZEALNA BRUS – Konstantynowska, Legionów, Zielona, Gdańska, Struga, Wólczańska, al. Mickiewicza, al. Piłsudskiego, Sienkiewicza, Traugutta, Kilińskiego, al. Rodziny Poznańskich – DWORZEC ŁÓDŹ FABRYCZNA
DWORZEC ŁÓDŹ FABRYCZNA – al. Rodziny Poznańskich, Kilińskiego, Traugutta, Sienkiewicza, Tuwima, Struga, Gdańska, Zielona, Legionów, Konstantynowska – ZAJEZDNIA MUZEALNA BRUS (kursuje tylko: 24 lipca, 15 sierpnia i 25 września).
W pojazdach Łódzkich Linii Turystycznych obowiązuje normalna taryfa biletowa. Normalna, czyli taka jak w innych tramwajach i autobusach oraz w pociągach (bilety czasowe strefowe i okresowe). Jest to możliwe dzięki pełnej kolejowo-komunikacyjnej integracji biletowej na terenie miasta Łodzi. Dodatkowo kursy wagonu Sanok będą realizowane przy udziale przewodnika.
Łódzkie Linie Turystyczne to wspólny projekt Klubu Miłośników Starych Tramwajów, MPK Łódź, Zarządu Dróg i Transportu oraz grupy Czerwony Ikarus z udziałem Tomasza Adamkiewicza. Obsługę konduktorską, tak jak w przypadku Tramwajowej Linii Turystycznej, zapewnia KMST.
Dodaj komentarz