fot. Daniel Siwak
transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #luty 2022

Luty 2022 roku przechodzi już do historii, co więc ciekawego działo się w minionym miesiącu? Z początkiem miesiąca z ulic zniknęła zastępcza linia autobusowa Z46. Oznacza to, że od zawieszenia ruchu tramwajowego do Ozorkowa w 2018 roku, nie będzie już bezpośrednich połączeń komunikacji miejskiej z Łodzi. Teraz podróżni, którzy chcieliby dojechać do wspomnianego miasta muszą wybrać pociągi lub przesiadki w Zgierzu.

W lutym mieliśmy również dość spektakularny moment podczas budowy tunelu średnicowego w Łodzi. Faustyna, czyli mniejsza 8,5 metrowa tarcza TBM przebiła się do komory pomiędzy ulicami Stolarską a Odolanowską. Po prawie roku mamy wreszcie gotowy pierwszy z czterech mniejszych tuneli. Za kilkadziesiąt dni rozpocznie się drążenie kolejnych. Tyle w skrócie. Zapraszam na “Transportowy flesz miesiąca” lutego 2022.

Koniec komunikacji między Łodzią a Ozorkowem

Ubiegłoroczne otwarcie linii tramwajowej do Zgierza rozpoczęło nową dekadę funkcjonowania komunikacji podmiejskiej w aglomeracji łódzkiej. Zgierz był też pierwszym z sześciu miast, do którego udało się przywrócić tramwaj. Chociaż i w tym przypadku los całej inwestycji nie był wcale taki pewny. Na razie do Zgierza dojedziemy tramwajową linią 6, ale po zakończeniu remontu ul. Ogrodowej i Północnej ma powrócić dobrze znana linia 45. O powrocie linii 46, którą niegdyś można było dojechać aż do Ozorkowa, na razie nie ma mowy.

Wraz z początkiem lutego w komunikacji pomiędzy Łodzią, Zgierzem a Ozorkowem zaszły wielkie zmiany. Autobusowa linia zastępcza Z46 została całkowicie zawieszona wraz z jej kursami nocnymi. Prócz Aleksandrowa Łódzkiego, Andrespola i Pabianic była to jedna z regularnych linii nocnych, wyjeżdżających poza Łódź. Obsługę połączenia do Ozorkowa przejął całkowicie Zgierz wydłużając swoją linię miejską 10. Niestety pod względem częstotliwości pasażerom pogorszyła się oferta przewozowa. Pomiędzy godz. 23:00 a 5:00 nadal pozostaje niewypełniona luka.

Interesujący plan inwestycji tramwajowych

Liczba zamykanych odcinków tramwajowych w ostatnich latach jest zatrważająco wysoka. Generalnie więcej wyłączamy z użytkowania niż modernizujemy czy oddajemy nowych odcinków. Tymczasem wiadomo już, że wiosną ma ruszyć przebudowa placu Wolności (ostatecznie bez ronda) i ul. Legionów (od pacu Wolności do ul. Żeligowskiego). Do tego w tym roku trzeba dorzucić al. Śmigłego-Rydza (pomiędzy ul. Przybyszewskiego a ul. Dąbrowskiego) oraz ul. Konstantynowską (od ul. Krakowskiej do granic miasta i dalej do Konstantynowa Łódzkiego). Ciekawostką jest też remont odcinka torowego ul. Telefonicznej (od zajezdni MPK do ul. Weselnej).

Magistrat przekazał także, że w latach 2024 – 2028 przeprowadzony zostanie remont ulic Zielonej, Srebrzyńskiej, Legionów (od ul. Żeligowskiego do al. Włókniarzy) oraz Konstantynowskiej (od ul. Krakowskiej do al. Unii). Ciekawostką tutaj jest to, że odcinek trasy do Konstantynowa (od granic Łodzi do ul. Krakowskiej) ma zostać ukończony do 2023 roku. Oznaczałoby to, że albo tramwaj kursowałby tylko do Zdrowia albo przez przynajmniej dwa lata po nowym torowisku nie pojedzie żaden wagon. Wspomniany przedział czasowy to także nadrabianie zaległości w “Tramwaju dla Łodzi“.

Testy elektryka przed wyjazdem z pasażerami

Mija blisko półtora roku od momentu kiedy przedstawiciele Volvo Polska oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego podpisali umowę na dostawę 17 nowych autobusów elektrycznych dla Łodzi. Przede wszystkim to pierwsze pojazdy z napędem elektrycznym w naszym mieście. Przy okazji warto pamiętać, że magistrat planuje, aby do 2030 roku 30 procent taboru autobusowego, stanowiły właśnie tego typu pojazdy. Póki co będzie to jedynie niecałe 4 procent.

Pierwszy Volvo 7900 Electric trafił już na testy. Ich producent, przed oficjalnym przekazaniem, chce sprawdzić m.in. kompatybilność systemu w autobusie oraz tego w w zajezdni. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie pasażerowie zobaczą elektrobusy na liniach 80 (Retkinia – Janów), 83 (Plac Mikulskiego – Cmentarz Szczecińska) oraz 86 (Dworzec Łódź Fabryczna – Retkinia Kusocińskiego). Pewne jest to, że nowe elektryki zastąpią niektóre brygady obsługiwane taborem przegubowym z silnikiem spalinowym.

Wielkie łatanie dziur w mieście

W Łodzi trudno byłoby raczej znaleźć kierowcę, który stwierdziłby, że mamy rewelacyjny stan dróg. Zresztą pasażerowie łódzkich autobusów, które kursują między innymi po ul. św. Teresy, Kaczeńcowej, Armii Krajowej, Nastrojowej czy Krakowskiej, również nie mają powodów do zadowolenia. Trudno przejechać wspomnianymi ulicami nie narażając się na dodatkowe wrażenia w postaci telepania przy pokonywaniu zniszczonej nawierzchni. Dziurawe jezdnie nie są łaskawe ani dla kierowców, ani dla rowerzystów.

W lutym, można już powiedzieć, że w trybie ciągłym odbywało się uzupełnianie ubytków na miejskich ulicach. Zarząd Dróg i Transportu przekazał, że od początku 2022 roku takie prace wykonano w 708 lokalizacjach. Drogowcy wykorzystali blisko 1,5 tys. ton masy bitumicznej. Poza tym radni zgodzili się na zmiany w budżecie, które pozwoliły na przesunięcie dodatkowych 100 mln złotych. Za te pieniądze wykonane zostaną najpilniejsze remonty łódzkich dróg.

Faustyna wydrążyła pierwszy tunel

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce i najważniejsza inwestycja kolejowa w Łodzi. Dzięki niej pociągi będą mógłby sprawniej przejeżdżać ze wschodu na południe czy z północy na zachód. Zanim to się jednak stanie wybudować trzeba pod ziemią pięć tuneli oraz trzy przystanki kolejowe. Budowa tych ostatnich idzie akurat pełna parą. Najbardziej zaawansowany jest w tej chwili przystanek Łódź Polesie. Nieco więcej udało się zrobić w miejscu przystanku Łódź Koziny, a na terenie przystanku Łódź Śródmieście tworzone są ściany szczelinowe.

17 lutego to bardzo kluczowa data w historii tej budowy. Faustyna – mniejsza tarcza TBM przebiła się do komory pomiędzy ulicami Stolarską a Odolanowską. Obracająca się tarcza skrawająca, z której natryskiwały specjalne substancje (tzw. plastyfikatory), przebiła betonową ścianę jednocześnie ją krusząc. Po prawie rocznej wędrówce pod ziemią urządzenie przejdzie niezbędne prace konserwacyjne i znów zacznie drążyć. PKP Polskie Linie Kolejowe planują, że na przełomie marca i kwietnia 2022 roku rozpocznie się drążenie drugiego tunelu (oś nr 21) w kierunku stacji Łódź Żabieniec.

Koniec z autobusami wysokopodłogowymi

MPK Łódź posiada ponad 400 autobusów, z czego zdecydowana większość to pojazdy niskopodłogowe. Taki stan to efekt polityki taborowej, która zakłada nie tylko zakup ekologicznych pojazdów, ale także tych bez wysokich stopni. Pewnym wyjątkiem od tej reguły był zakup w 2026 roku Mercedesów O345G Conecto. To autobusy średniopodłogowe, które można było nazwać zgniłym kompromisem pomiędzy liderami szos – Ikarusami, a nowoczesnym taborem niskopodłogowym.

Tuż po walentynkach, ale chyba bez zbędnego smutku, MPK Łódź pożegnało wspomniane Mercedesy Conecto. To ostatnie tego typu autobusy, które pozostały we flocie przewoźnika. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną nie przewidziano przejazdu specjalnego. Pożegnalną służbę wykonały dwa pojazdy – o numerze taborowym #2661 i #2659. Ten pierwszy za szybą miał okolicznościową tabliczkę “Łódź żegna wysoką podłogę”, przygotowaną przez Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY