fot. AGC BusMan
podsumowanie roku

Komunikacjazbiorowa.pl. Które teksty były najchętniej czytane w 2020 roku?

Mamy już końcówkę 2020 roku, a jutro powitamy nowy rok – 2021. Czas ten spędzamy z epidemiologicznymi obostrzeniami w tle, co raczej nie jest powodem do zdziwienia. Niegdyś w tym okresie przygotowywałem zestawienie najpopularniejszych tekstów, które interesowały czytelników mojego bloga przez ostatnie dwanaście miesięcy. Pora powrócić do tego zwyczaju. Tak więc to najwyższy czas, aby pewne rzeczy po prostu podsumować.

Tym razem najbardziej interesował Was temat, który jeszcze kilka lat temu był powodem do wstydu dla Łodzi. Mam na myśli kwestię mapy sieci komunikacji miejskiej z prawdziwego zdarzenia. Dzięki zmianom firmowanym pod hasłem “Łódź Łączy” wreszcie pojawiła się wspomniana grafika. Śledziliście także niektóre teksty związane z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2, nowym dworcem Łódź Fabryczna oraz powstającym tunelem średnicowym pod miastem.

Oddając dzisiejsze podsumowanie chciałbym tym razem życzyć Wam spokojnej zabawy sylwestrowej, dużo zdrowia oraz wciągającej noworocznej lektury. Do następnego przeczytania, ale już w nowym transportowym 2021 roku. Oto 10 najczęściej czytanych tekstów na blogu transportowym Komunikacjazbiorowa.pl w 2020 roku.


Po raz pierwszy tematem braku mapy sieci komunikacji miejskiej zajmowałem się siedem lat temu. Latami mówiono o konieczności jej stworzenia, ale nic się w tej kwestii nie działo. Warszawa, Kraków, Poznań czy Wrocław już to miały. Tymczasem w Łodzi była to bardzo skrywana tajemnica. Historię tajnej mapy komunikacyjnej możecie prześledzić w tym tekście.

Przeczytaj: Mapa sieci komunikacyjnej w Łodzi. Nie ma? Jest, ale tajna

Budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna była prawdziwym wyzwaniem – dla miasta i kolei (jako zleceniodawców) oraz dla samego wykonawcy. Inwestycji, pomimo publicznych zapewnień nie udało się zakończyć w lutym i wrześniu 2015 roku. Pierwsi pasażerowie skorzystali z obiektu dopiero w grudniu 2016 roku.

Przeczytaj: Dworzec Łódź Fabryczna. Budowa miała się opóźnić już rok temu. W tym szaleństwie była metoda?

W kwietniu tego decyzją rządu wprowadzony został obowiązek zasłaniania ust i nosa przy każdorazowym przebywaniu na zewnątrz. To w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 wywołującego chorobę COVID-19. Dotyczyło to pojazdów i budynków transportowych. Część obostrzeń nie zniknęła wraz z końcem roku.

Przeczytaj: Wychodzisz z domu? Musisz mieć zakryte usta i nos, także w tramwaju i na dworcu

Przez ostatnie lata trasy autobusów i tramwajów były jedynie kosmetycznie modyfikowane. Od kwietnia 2017 roku funkcjonuje nowa siatka połączeń komunikacji miejskiej w Łodzi oraz aglomeracji łódzkiej. Od tego czasu wiele się zmieniło, nie wszystkie założenia też weszły w życie, a tymczasowe zmiany nie zostały rozwinięte.

Przeczytaj: “Łódź Łączy” – nowa siatka połączeń. Dzienne i nocne linie autobusowe oraz linie tramwajowe

Trzeba przyznać, że dawno nie było takiej inwestycji, która choć jeszcze nie powstała to nie schodziła z ust łodzian, społeczników, dziennikarzy i urzędników magistratu. Trzy lata temu przedstawiono nowe założenia dla ulicy Nowotargowej, ale ta inwestycja nadal pozostaje w fazie dalszych planów. Są po prostu ważniejsze potrzeby drogowe.

Przeczytaj: Eksperci o Nowotargowej. Bez niej priorytet dla komunikacji miejskiej na Kilińskiego jest niemożliwy

Na początku epidemii koronawirusa po serwisie społecznościowym YouTube zaczął krążyć tak zwany #Coronavirus Dance Challenge. Do utworu, którego tematem był… koronawirus trzeba było dorobić jakąś choreografię i po prostu zatańczyć. Liczy się pomysł, wykonanie, a nawet zastosowane rekwizyty. Okazało się, że Czesi podeszli do tematu bardzo kreatywnie i z humorem.

Przeczytaj: Kierowcy, motorniczowie, konduktorzy czy policjanci. Czesi z humorem o zasadach higieny

Dworzec Łódź Fabryczna to najnowocześniejszy obiekt kolejowy w Polsce. Budynek – nadal bez wyraźnego oznaczenia z zewnątrz – nieprzerwanie jest w centrum zainteresowania pod kątem miejsc parkingowych, a także dojazdu autem, rowerem czy komunikacją miejską. Być może już nikt nie pamięta, ale od otwarcia minęło już cztery lata, a za kolejne trzy będzie połączony tunelem średnicowym z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem.

Przeczytaj: Dworzec Łódź Fabryczna. Jak i czym dojechać do nowej stacji kolejowej?

Był to pierwsza z serii relacji “dzień po dniu” związanych z (wówczas) pandemią koronawirusa w Polsce. Z tekstu dowiedzieć się mogliśmy m.in. o wprowadzeniu tzw. stref buforowych w łódzkich tramwajach i autobusach, zawieszeniu sporej liczby regionalnych i dalekobieżnych połączeń kolejowych oraz akcji PLL LOT #LOTdoDomu.

Przeczytaj: Koronawirus (COVID-19) w Polsce. Codzienne podróże i transport w marcu [ARCHIWUM]

DOZ Maraton Łódź z PZU to impreza, która w naszym mieście budzili mieszane uczucia. Niektórzy widzieliby maratończyków na peryferiach Łodzi, inni cieszą się ze ogólnopolskiej promocji jaką mamy przez kilka dni. W czasie edycji w 2016 roku zamknięte były niektóre ulice na Retkini i Chojnach, a także w Śródmieściu i na Bałutach.

Przeczytaj: DOZ Maraton Łódź z PZU 2016. Objazdy dla kierowców i pasażerów MPK, utrudnienia w centrum

To była prawdziwa walka społeczników, władz miasta i województwa, która zakończyła się dużym sukcesem. Cztery lata temu dowiedzieliśmy się, że prócz podziemnej linii kolejowej PKP PLK wybuduje także dwa przystanki pośrednie – Łódź Manufaktura (ostatecznie Łódź Polesie) oraz Łódź Centrum (ostatecznie Łódź Śródmieście).

Przeczytaj: Tunel średnicowy w Łodzi. To już pewne, będą dwa przystanki – Łódź Centrum i Łódź Manufaktura


Komunikacjazbiorowa.pl to nie tylko sam blog. Do Waszej dyspozycji jest także profil na Facebooku oraz profil na Twitterze. Jeśli ma ktoś jeszcze GG, to zapraszam także do kontaktu pod numerem: 17689209.

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail