fot. Daniel Siwak
transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #styczeń 2021

Listopad był miesiącem małej ulgi dla zmotoryzowanych mieszkańców łódzkiej Dąbrowy. Zakończył się wówczas trwający blisko rok remont sypiącego się północnego wiaduktu przy ul. Dąbrowskiego – nad przystankiem kolejowym Łódź Dąbrowa. Z dobrych wiadomości to tyle, bo nie wiadomo natomiast kiedy nastąpi remont wiaduktu południowego. Raczej później niż prędzej, w kolejce czekają wiadukty na ul. Przybyszewskiego.

W grudniu, czyli tuż przed końcem roku w komorach startowych przy ul. Stolarskiej i ul. Długosza zostały uruchomione Katarzyna i Faustyna. To dwie maszyny TBM, które wydrążą kolejowy tunel średnicowy pod miastem. Uruchomienie nie oznaczało początku wiercenia, bo te ma nastąpić dopiero w styczniu. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na „Transportowy flesz miesiąca” stycznia 2021.

Początek nowego roku wreszcie zaowocował wyborem nowego operatora Łódzkiego Roweru Publicznego 2.0. Roczną batalię, ze zwiększeniem finansowania w tle, wygrała czeska firma Homeport, która już w Polsce działa. Jednak na inauguracyjną przejażdżkę będziemy musieli wszyscy jeszcze poczekać. Pierwsze rowery pojawią się na ulicach Łodzi dopiero w połowie maja.

UMŁ z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad czy GDDKiA z Urzędem Miasta Łodzi? W sumie dokładnie nie wiadomo. Samorządowo-polityczne przekomarzania trwają w najlepsze. W tle mamy węzeł Łódź Teofilów, który jak już powstanie na drodze ekspresowej S14, to będzie miał wyjazd jedynie w kierunku Aleksandrowa Łódzkiego. Łódzki magistrat deklaruję dobudowę drogi dojazdowej do węzła od ul. Szczecińskiej. Zdaje się, że teraz piłeczka leży po stronie rządowej.

Homeport Polska operatorem Łódzkiego Roweru Publicznego 2.0

Nie listopad, ani nie grudzień 2020 roku. Dopiero styczeń nowego roku przyniósł rozwiązanie kwestii, kto zostanie operatorem Łódzkiego Roweru Publicznego 2.0. Najkorzystniejsza ofertę w tym przetargu złożyła firma Homeport Polska, która wyceniła swoją usługę na kwotę 25,9 mln złotych. Dzięki dołożeniu przez Radę Miejską w Łodzi dodatkowych 5 mln złotych udało się doprowadzić sprawę do pozytywnego finału. Umowa została podsiana w połowie miesiąca. Tym sposobem nowy operator będzie obsługiwał łódzki system do 2024 roku.

Rowery jakie zaproponowała firma Homeport to (niestety) pojazdy trzeciej generacji, które pozostawiane będą – jak dotychczas – w stacjach dokujących w wyznaczonych lokalizacjach. Zgodnie z moimi przewidywaniami uruchomienie systemu z nowym operatorem ma nastąpić w dwóch etapach – wiosną i latem. W maju dostępnych będzie 500 rowerów i 48 stacji, w czerwcu kolejnych 1000 rowerów oraz 102 stacje. Po zeszłorocznym odchudzaniu przetargowym Łódzki Rower Publiczny 2.0 okrojono o 540 jednośladów i 50 punktów wypożyczeń!

Ulica Przybyszewskiego – etapowanie szansą na realizację?

Czy kierowcy i pasażerowie łódzkich tramwajów mogą otwierać już szampany jak mowa o ulicy Przybyszewskiego? Niestety nie, co najwyżej można poczynić symboliczny mały toast za pozytywny finał przetargów, które jeszcze się toczą. Na odcinek Piotrkowska – Kilińskiego (bez skrzyżowania) oferty można składać do 8 lutego, dla odcinka Kilińskiego – Śmigłego Rydza trwa projektowanie, a na odcinek Niciarniana – Lodowa termin wyznaczono na 12 marca. Pierwszy w kolejce ma być realizowany ten ostatni fragment.

Do wyburzenia jeszcze w tym roku ma iść północny wiadukt, którym prowadzony jest ruch z Widzewa do centrum Łodzi. Po wybudowaniu zupełnie nowego obiektu rozebrane zostaną dwa pozostałe wiadukty: tramwajowy i południowy. Ta część inwestycji połączona jest z budową węzła przesiadkowego na ulicy Lodowej. Miejmy nadzieję, że równocześnie do inwestycji miejskiej będzie prowadzona inwestycja kolejowa. Mam tutaj na myśli przystanek Łódź Zarzew, który planowany był pod wiaduktem na ul. Przybyszewskiego od dawna.

Nowe trasy autobusów marszałkowskich

Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego osobą swojego szefa – marszałka Grzegorza Schreibera – przekazał informację o tegorocznych połączeniach autobusowych. W 2021 roku na drogi naszego regionu wyjedzie w sumie 39 linii finansowanych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. To o trzy więcej niż w ubiegłym roku. Nowe trasy to: Łęczyca – Łódź przez Parzyce, Opoczno – Tomaszów Mazowiecki przez Bukowiec nad Pilicą oraz Poddębice – Lutomiersk przez Puczniew. Te oraz 36 pozostałych linii jest objętych ofertą “Bilet zintegrowany ŁKA+PKS”.

W tym roku autobusy wojewódzkie dotrą do 120 na 177 gmin na terenie regionu łódzkiego. Także widać, że jest jeszcze tzw. poletko do zagospodarowania. Planowana kwota dopłaty dla województwa łódzkiego po stronie budżetu państwa (z FRPA) wyniesie 14,8 mln złotych. To daje niecałe 2 procent kwoty 800 mln złotych, jaką rząd przeznaczył na ten cel. Szkoda tylko, że niektóre kursy wykonywane są nadal tylko od poniedziałku do piątku. Tym sposobem mieszkańcy są pozbawieni możliwości podróżowania w dni wolne od pracy, czyli wykluczenie transportowe nadal trwa.

Miasto (już) gotowe do budowy węzła Teofilów

Na drodze ekspresowej S14 zostanie wybudowany węzeł Teofilów. Wykreślony wcześniej z projektu z powodu optymalizacji kosztów tej inwestycji jednak zostanie wybudowany, o czym może świadczyć zeszłoroczny aneks do umowy z wykonawcą. Za blisko 69 mln zł brakujący “element” tej drogowej układanki wybuduje konsorcjum firm Budimex i Strabag. Te same konsorcjum jest wykonawcą 12-kilometrowego odcinka S14 od węzła Łódź Lublinek. Cały myk polega na tym, że wybudowany zostanie jedynie zjazd w kierunku Aleksandrowa Łódzkiego. Przynajmniej tak można wywnioskować z przekazów medialnych. Dla Łodzi ma zostać postawione miejsce na ewentualną dobudowę, chociaż nie wiadomo co to znaczy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad twierdzi, że nie może zrealizować węzła Teofilów ze zjazdem do Łodzi, bo ulica Szczecińska, za którą odpowiada miasto, jest w złym stanie technicznym. Z kolei łódzki magistrat twierdzi, że jej nie modernizował i nie planował ostatecznie dojazdu, bo rząd wykreślił całkowicie ten węzeł. A przecież miasto chciało tego węzła i się nawet kiedyś tam porozumiało z GDDKiA. Ostatnie wieści z połowy stycznia są takie, że wiceprezydent Adam Pustelnik apeluje o wybudowanie zjazdu z węzła w kierunku Łodzi, a miasto go sfinansuje i przebuduje ul. Szczecińską. Na razie jedynym pewnym węzłem będzie Łódź Retkinia. Z S14 będzie kierował na ulice Maratońską i Sanitariuszek.

A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w styczniu 2021 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail