Luty zdominował temat przystanków kolejowych w tunelu średnicowym. To dlatego, że pod koniec tego miesiąca ekipy budowlane zajęły ulicę Ogrodową. W pobliżu skrzyżowania z ulicą Karskiego powstanie przystanek Łódź Polesie. Poznaliśmy też skalę zmian dotyczących budowy przystanku Łódź Śródmieście, która ruszyła ostatecznie nie w marcu, a w kwietniu.
W marcu po raz pierwszy od dawna pojawił się temat przyszłości Zajezdni Muzealnej Brus. Za dalsze funkcjonowanie obiektu przy ul. Konstantynowskiej 115 odpowiedzialne będzie MPK Łódź, które ma także przygotować dalszą koncepcję funkcjonowania tego obiektu. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na „Transportowy flesz miesiąca” kwietnia 2021.
W województwie zachodniopomorskim już jeżdżą, w Łódzkiem pojawią się do połowy 2022 roku. Chodzi o trzy hybrydowe pociągi, które Łódzka Kolej Aglomeracyjna zamówiła do obsługi niezelektryfikowanych tras do Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna i Spały. Pozostając nadal na szynach okazuje się, że łódzka sieć tramwajowa znów została uszczuplona. Tramwaje zniknęły z ulicy Konstantynowskiej, Legionów, Zielonej, Narutowicza czy części Kilińskiego. Kiedy wrócą? Wszystko na to wskazuje, że nie wcześniej niż w 2023 roku.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna wybrała hybrydy
Łódzka Kolej Aglomeracyjna stanie się jednym z nielicznych przewoźników, którzy będą posiadać w swoim parku tabor hybrydowy. Na początku kwietnia został rozstrzygnięty przetarg na dostawę trzech dwunapędowych zespołów trakcyjnych wraz z dziesięcioletnim ich utrzymania. Zwyciężył nowosądecki Newag, który kolejowe hybrydy chce dostarczyć w połowie 2022 roku. Samorządowa spółka pozostawiła sobie prawo opcji zakupu w trybie bezprzetargowym kolejnych dwóch pojazdów.
Zakup nowych pociągów pozwoli ŁKA uruchomić połączenia na liniach kolejowych, które nie są obecnie zelektryfikowane. Dotyczy to linii nr 25 oraz nr 53. Wówczas byłyby realizowane połączenia Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno i Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Spała. I tak do Tomaszowa Mazowieckiego będzie kursowało 36 pociągów (18 par), do Opoczna 20 składów (10 par), a do Spały 4 pociągi (2 pary) w weekendy.
Łódź Śródmieście już bez falstartu
Ostatecznie nie w marcu, a w kwietniu rozpoczęła się budowa podziemnego przystanku kolejowego Łódź Śródmieście. Na początek wygrodzono plac budowy, ale maszyn znanych znanych z robót przy ulicy Stolarskiej lub Długosza, czy przystanku Łódź Polesie, na razie nie zobaczymy. Zanim tzw. szczeliniarki będą wyznaczać zarys konstrukcji trzeba będzie przenieść wszystkie kolizyjne sieci elektro-energetyczne, wodociągowe czy ciepłownicze.
Zawieszenie, skrócenie lub zmiana trasy dotyczy linii 1, 3A, 3B, 5, 6, 8, 9, 12, 13, 14, 80, 83, 86A, 86B, 96A, 96B, 96C, N7A, N7B, N8, N9, 43A, 43B, Z1 i Z13. W kolejnym etapie ruch tramwajowy z północy na południe ma także zostać zachowany. Natomiast przez cały okres budowy zamknięta będzie dla ruchu kołowego i ruchu pieszych ulica Zielona. Od zachodu będzie to odcinek pomiędzy Wólczańską, a Zachodnią/Kościuszki. Od wschodu wyłączony zostanie fragment od Zachodniej/Kościuszki do Piotrkowskiej.
- Transportowy flesz miesiąca. #wrzesień 2024
- Transportowy flesz miesiąca. #sierpień 2024
- Transportowy flesz miesiąca. #lipiec 2024
- Transportowy flesz miesiąca. #czerwiec 2024
Dziesięć kilometrów torowisk wyłączonych
Kwiecień dla pasażerów łódzkiej komunikacji przyniósł fatalne wieści. Kolejnych 10 kilometrów torowisk tramwajowych zostało w tym miesiącu zamkniętych. Niedawno tramwaje zniknęły z ulicy Kilińskiego (odcinek pomiędzy Śląską a Narutowicza), ulic Konstantynowskiej i Legionów (od Krakowskiej do Zielonej), Zielonej (od Legionów do Piotrkowskiej) oraz z Narutowicza (od Piotrkowskiej do Kilińskiego). W związku z tym nie zobaczymy na razie linii 1 czy 13, a linie 5, 9 i 12 kursują zmienionymi trasami.
Generalnie sytuacja z funkcjonowaniem komunikacji tramwajowej staje w mieście nieciekawa. Gdyby okazało się, że z przyczyn technicznych należałoby zamknąć np. ulicę Legionów (między Gdańską a Zachodnią) albo Aleksandrowską (od Woronicza do Szczecińskiej), to istnieje ryzyko, że pojazdy szynowe zniknęłyby także z ulicy Gdańskiej i Kopernika, a mieszkańcy Teofilowa byliby ich pozbawieni na lata. Taki scenariusz wcale nie jest pojmowany jedynie w sferze science fiction.
Nowe woonerfy: Moniuszki, Strzelców Kaniowskich, Próchnika
Urząd Miasta Łodzi stawia na kolejne woonerfy, czyli tak zwane podwórce miejsce. Budowa pierwszego z wymienionych ruszyła w kwietniu. W ramach prac na ulicy Moniuszki planowana jest wymiana nawierzchni, zasadzenie nowej zieleni ozdobnej oraz instalacja oświetlenia. Wraz pracami na ul. Moniuszki, przy ul. Tuwima 10 powstaje Fabryka Aktywności Miejskiej, czyli siedziba Biura Aktywności Miejskiej. Pomiędzy kwartałami ma powstać także całkowicie nowa ulica.
Jednak to nie koniec tego typu inwestycji. W przestrzeń przyjazną pieszym oraz z ograniczonym ruchem kołowym zamienią się także ulice Lipowa i Próchnika (pomiędzy 1 maja i Żeromskiego). Zakres inwestycji obejmuje modernizację jezdni i chodników, zamontowanie nowego oświetlenia ulicznego i sygnalizacji świetlnej oraz ławek. Ulica 28. Pułku Strzelców Kaniowskich (pomiędzy od Więckowskiego i Zieloną) jest kolejna na liście. Prócz wymiany nawierzchni istniejąca zieleń zostanie uzupełniona o nowe drzewa i krzewy. Do tego pojawią się nowe meble miejskie takie jak ławki, stojaki rowerowe czy kosze na śmieci.
A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w kwietniu 2021 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.
Dodaj komentarz