fot. Daniel Siwak
transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #październik 2020

Sierpień dał rozstrzygnięcie elektryzującego przetargu na ekologiczne autobusy dla MPK Łódź. Szwedzkie Volvo, które po latach wraca do naszego miasta, dostarczy siedemnaście sztuk dwunastometrowego modelu 7900. Elektrobusy stacjonować będą w zajezdni przy ulicy Limanowskiego i obsłużą linie 80, 83 i 86. We wrześniu swoje niezadowolenie wyrażali zmotoryzowani mieszkańcy Łodzi. Poszło między innymi o nowe BUSpasy, które zostały wymalowane na ul. Traktorowej, Aleksandrowskiej i alei Palki. Fragment tego ostatniego nie przetrwał nawet tygodnia, już go nie ma. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na „Transportowy flesz miesiąca” października 2020.

Coraz mniej kasztanów na drzewach, coraz więcej spadających liści – to nic innego jak jesień w pełni. Wyjątkowo dużo działo się w łódzkim transporcie. W październiku pasażerowie musieli się przyzwyczaić do limitów w autobusach i tramwajach. A te zmieniały się w zależności od bieżącej sytuacji epidemiologicznej związanej z koronawirusem od 50 do 30 proc. wszystkich miejsc siedzących i stojących. Na drogach, a tak naprawdę na jednej drodze – alei Śmigłego Rydza – znów są jakieś problemy. Ponad roczne opóźnienie, to standard. Ale konflikt pomiędzy Zarządem Inwestycji Miejskich, a firmą Progreg, która świadczyła usługi nadzoru autorskiego, to pewna nowość.

Będzie trzeci, a może nawet czwarty przystanek dla tunelu

W ubiegłym roku o trzecim przystanku w tunelu średnicowym mówił wicepremier i minister kultury Piotr Gliński. Jednak z racji kalendarza brano taką informację za tradycyjną obietnicę wyborczą, która mogła, ale nie musiała zostać spełniona. Mija rok od tej deklaracji i Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych potwierdził, że przystanek o roboczej nazwie Łódź Koziny na pewno zostanie wybudowany. Będzie zlokalizowany na terenach dawnych ogródków działkowych pomiędzy aleją Włókniarzy a ul. Drewnowską.

Tym bardziej, z jeszcze większym zdziwieniem, przeczytałem informację o pomyśle budowy czwartego przystanku. PKP PLK przeanalizuje, czy w ramach inwestycji tunelowej można wybudować kolejną stację na terenie miasta. Te najnowsze informacje zostały przekazane podczas październikowego posiedzenia Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego. Umiejscowienie w okolicy osiedla Montwiłła-Mireckiego i parku na Zdrowiu zaproponował były minister infrastruktury, Cezary Grabarczyk. Przedstawiciel zarządcy infrastruktury nie zanegował tego pomysłu, ale potrzebne są analizy.

Oficjalny koniec zajezdni Limanowskiego

W sierpniu 2016 roku odbył się Photo Day #MPK. Zajezdnia Limanowskiego. Wówczas wspólnie z przewoźnikiem świętowaliśmy czwarte urodzin mojego transportowego bloga oraz jednocześnie żegnaliśmy ten obiekt. Zgodnie z planami Zakład Eksploatacji Autobusów nr 1 miał iść do przebudowy, która w kluczowy etap weszła dopiero latem 2018 roku. Jako pierwszy wyburzono wówczas frontowy budynek biurowy z charakterystycznym półokrągłym elementem, znanym z serialu “Daleko od Szosy”.

Ponad dwa później nastąpiło oficjalne otwarcie całkowicie zmodernizowanego obiektu, w którym zmieniło się wszystko. Powstała na nowo wyposażona duża hala serwisowa wraz z dyspozytornią oraz szatniami dla prowadzonych. Jest też nowa stacja benzynowa oraz siedziba Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych. Wkrótce na terenie zajezdni pojawią się stanowiska do ładowania autobusów elektrycznych oraz wiata gdzie będą garażować. W przyszłości ma zostać wybudowany również budynek biurowy, w którym znajdzie się nowa siedziba MPK Łódź.

Strefa czerwona, jesienny powrót do limitów

Zaktualizowane w październiku przepisy wymieniają pojazdy publicznego transportu zbiorowego jako te, w których nadal obowiązkowo trzeba nosić maskę, maseczkę, chustę, przyłbicę lub kask. Dotyczy to autobusów, tramwajów, trolejbusów, metra czy pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych. Biorąc pod uwagę, że obowiązek zasłaniania ust i nosa został przywrócony w przestrzeni publicznej, to zasłoniętą twarz pasażer powinien mieć również na przystanku lub na peronie. Przy długich podróżach na pewno sprawia to pewien dyskomfort.

Nie zniknęły, a po objęciu wszystkich większych miast strefą czerwoną, zmniejszyły się dopuszczalne limity podróżnych. W każdym pojeździe może teraz zajętych być albo 50 proc. wszystkich miejsc siedzących lub tyle miejsc ile wynosi 30 proc. wszystkich miejsc siedzących i stojących, określonych w dokumentacji technicznej danego pojazdu (przy jednoczesnym pozostawieniu niezajętych co najmniej 50 proc. miejsc siedzących). Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi polecił uruchamianie w razie potrzeby dodatkowych kursów, tzw. bisów. Nie zanosi się, żeby sytuacja z limitami uległa diametralnej zmianie.

Na alei Śmigłego Rydza znów perturbacje

Myślę, że “Tramwaj dla Łodzi“, którego realizacja rozpoczęła się od przebudowy alei Śmigłego Rydza (od alei Piłsudskiego do ul. Przybyszewskiego), zbiera niezłe żniwo. Niedawno swoją posadę straciła Katarzyna Mikołajec, wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich. Jednak praktycznie każdego dnia, począwszy od początku lipca, miasto ponosi także straty wizerunkowe. Inwestycja, która miała być już gotowa cztery miesiące temu, oddana zostanie dopiero jesienią przyszłego roku.

Gazeta Wyborcza informowała, że doszło teraz do konfliktu pomiędzy Zarządem Inwestycji Miejskich, który jest inwestorem, a firmą Progreg, która świadczyła usługi nadzoru autorskiego. W myśl popularnego przysłowia, jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Krakowskiemu Progregowi chodziło o dodatkowe złotówki związane z wydłużonym kontraktem. Sprawa być może trafi do sądu, a kierowcy i pasażerowie łódzkiej komunikacji muszą się jeszcze pomęczyć. Zresztą, nie pierwszy raz.

Nowy głos komunikacji miejskiej w Łodzi

Koniec października to także informacja o zmianie głosu łódzkiej komunikacji miejskiej. Swoją trzyletnią przygodę z czytaniem przystanków kończy Tomasz Zimoch – były dziennikarz i komentator sportowy (do 2016 roku), a aktualnie poseł Platformy Obywatelskiej (od 2019 roku). Od 2020 będzie to robił Kamil Maćkowiak, aktor teatralny i filmowy, reżyser czy choreograf. Artysta, absolwent wydziału aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, jest aktualnie (od 2019 roku) dyrektorem artystycznym nowego teatru Scena Monopolis w Łodzi.

Jak informuje MPK Łódź, choć nagrania w studiu już trwają, do przygotowania jest i tak niemal półtora tysiąca sylab, słów i zwrotów, z których potem będą montowane właściwe komunikaty. Poza tymi informacjami dotyczącymi zakrywania ust i nosa, nie powinniśmy spodziewać się raczej nowości. Na nowy głos w miejskich autobusach i tramwajach jednak będziemy musieli jeszcze poczekać. Usłyszymy go dopiero w grudniu, o ile uda się wszystko dograć na czas. Przewoźnik nie ujawnił ile kosztowała ta zmiana.

A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego we październiku 2020 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail